Richard Reekers on Sat, 22 Dec 2001 15:19:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] LL 22: Moraalridders

e-aloha,

Toen Leo z'n stukkie schreef was ik geinteresseerd en heb het geamuseerd
gelezen. En ik voelde mij niet aangesproken. Door Marianne's stuk, wat
overigens moeilijk maar ook heel goed te lezen was, gaat het meer over mij
en dat wil ik in deze thread gooien.

Ik ben inderdaad op veel fora te vinden, heb dan wel geen IRC en ben
schijtbang voor newsgroups (infoverslaving), maar zit weer wel in talloze
zicht- en onzichtbare coallites en e-verbanden. En ja, ook ik wacht op en
werk naar een grote slag. Maar zou je voor mij op je hoede moeten zijn?

Nee, ik denk het juist niet. Ik denk dat dat moraalridderschap waar jullie
over spreken en waar de  behoedzaamheid voor wordt uitgesproken, aan de
linkerkant wordt ingehaald door datzelfde internet. Het maakt de mensen
bewuster -- bewijs: weer die eerste golf moraalridders -- waarna er maar 1
moraalridder hoeft te beginnen met roepen: "Best dat je je aanluit bij die
en die identiteit en ideeen, maaar wees wel geinformeerd voordat je dat
doet". En dan werken die vele forumpostings en websites juist weer in het
nadeel van die zedenpredik(k)er(d)s.

Want dan zal per saldo het groeiende onderzoekende leger geinteresseerden
zien dat ook zij maar mensen zijn, veelal zuur en verbitterd, en wordt ook
hun gemoraal en gemoraliseer genuanceerd. Zoals alles in deze samenleving
genuanceerd, en mooi maar gemiddeld wordt

Wat overblijft zijn de échte verhalen. En ja, ik heb er vijf jaar over
gedaan om het te durven zeggen, openbaar, en zonder gekontendraai, maar ik
ben er zo een. Ik heb een echt verhaal te vertellen, en ben bereid mijzelf
daarvoor te laten doorgaan als iemand waar Marianne's club een "weest
allen gewaarschuwd" voor uitspreekt. De mensen zijn niet gek.

Maar misschien doelen ze helemaal niet op mij, en dan is mijn bijdrage aan
deze posting niet meer dan een andere invalshoek op het verschijnsel
e-morality. Een positief verhaal, want dat mag wel weer eens een keer over
het internet. En da's ook aan Van Jole trouwens. Mozus man, met
RadioOnline erbij en je boekgebeuren wordt het wel een erg zuur beeld van
het medium waar je ooit zo enthousiast over was. Ik weet niet hoe het op
2525com (waar staat dat eigenlijk voor?) is, want ik kom er helemaal niet
zo vaak meer, maar dat is meer entre nous. Maar goed, dit all terzijde,
want ik kift (helemaal) niet  en wil dus zo ook niet overkomen.

Dat zal trouwens wel (weer ;-) hierop gebeuren. Want allejezus nog an toe,
soms lusten de honden er geen Frolix van (intelligent brood), zoals er af
en toe op mij wordt gereageerd. Masochistisch of investeren in de smaak
die ik ooit zal proeven? ... Ach, zit er verschil in? "Zat" er verschil
in, want ook die vraag wordt steeds onbelangrijker voor me. In elk geval,
lamaarweerkomen! Maar iedere regel zal ik spellen om te kijken of je je
eigenlijk (ook) niet tegen jezelf moet waarschuwen.

Anyway, doe het ermaar mee. Ik sluit af met de kern van mijn moraal dat we
op de drempel staan van een volgende kamer in de menselijke evolutie. Nee
en ja: de ruimte (hebbiehemweer ;-), maar ik doelde meer op een tweede
Renaissance. Een nog breder inzicht op hutleven. En in tweede instantie:
ja, de ruimte. Het universum, waar alles oneindig maal meer is dan wij ons
maar kunnen verbeelden. En is het niet nu, dan geldt zo'n uitspraak wel
over 1 miljoen jaar. Veel van het sterrenlicht dat wij nu zien begon aan
haar reis naar jouw ogen toen de eerste longvissen nauwelijks door de
modder spartelden; 500 miljoen jaar geleden.

Ja, ik ben een moraalridder. Enerzijds zijn we helemaal niets in deze
uitgestektheid die voorzover wij anders tegenkomen in moreel opzicht "van
ons" is, en anderszijds zijn wij wonderen. Wonderen omdat leven sowieso
wonderbaarlijk is, en wonderen omdat wij er ons over kunnen verwonderen.
Dat zou *odverdomme maar eens meer onder de aandacht moeten worden
gebracht. Dat arrogante gedoe altijd. Hier op de lijst, daar in die
Pakistaanse studiemoskeeen, en in die tuin van dat grote Witte Huis.
Beschouw de moraalridders van de moraalridders in het licht van het alles
en het is bijzonder en ze zijn ook niets.

Denk vrij, denk echt vrij en laten we in dit geval AEGON eens zien wat dat
werkelijk betekent. Voor mij is het de ruimte, voor Peperkamp en Lake is
het de complexiteit en gewoon Zijn, en anderen weer iets anders, maar dit
allemaal bij elkaar opgeteld is alles wat we te bieden hebben. Wij staan
zelf aan het stuur. Nou, nou kap ik (bijna), moet nog wat aan de site
updaten. (Zei hij die maar heeeeeel beperkt kan html'en ;-)

Welke site? Deze site, blijf eens aan de Engelstalige kant.
http://members.chello.nl/~r.reekers/index.html

Ja, beoordeel het maar, dit kan echt niet stuk. Ik geloof erin en ik
geloof in de mensen die erin geloven. En als iedereen dat zou doen, met de
nodige deuren open voor verbetering/aanpassing (want Evolutie en wij staan
aan het stuur) , ook anderen met hun ding (Kluytmans bijv.) dan is daar
die grote slag. Geen veldslag, maar een nieuwe explosie in de boom van de
(aardse) biodiversiteit. Zoals reptielen en zoogdieren kwamen uit
amfibie-achtigen, vogels en dinosaurussen uit reptielen, en... wij uit
zoogdieren. De mens als eerste verschijning in een voor ons leven nieuwe
omgeving: ja, de ruimte.

amen

;-)  Richard

Moed, Kracht & Vertrouwen [ik blijf het nog zeggen ook, kenmijhetschelen.
Anderen doen de Liefde maar.]