Ronald van Raaij on Sat, 22 Dec 2001 12:05:01 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] LL 22: Moraalridders

Leo,

> Ethiek moet gebruikt worden om (ook) de techniek op een positieve
> wijze vorm te geven. Goede ethiek is constructief.  Het is geen
> kapmes waarmee ongemakken afgesneden moeten worden, dan verwordt
> ethiek tot kille moraal.

Op het moment dat je het hebt over goede ethiek of slechte ethiek, ga je
voorbij aan het feit dat men 'goed' en 'slecht' bepaalt vanuit een moreel
standpunt.

> Ik schreef mijn stuk om deze teneur, een beetje, aan de kaak te stellen.

Ik kan me je frustratie voorstellen, als mensen te vuur en te zwaard vast
blijven houden aan een moraal die jij uit de tijd vind, dat is nu eenmaal
altijd zo bij moraal die op de een of andere manier onder vuur ligt. De
verkondigers van de oude moraal, kiezen de 'oude' moral high ground, en die
is vaak lastig te bestrijden met argumenten.

> <<
> Dat jij een bepaalde moraal door een andere wil vervangen, maakt
> het niet minder moralistisch
> >>

> Dat is dus niet aan de orde.

Tja, met moraal is het niet als met fysieke zaken, afwezigheid van moraal is
toch ook een moreel standpunt. Dus zodra je deze dingen ter discussie stelt,
kun je niet met 'niks' beginnen.

Ronald