Leo Lake on Mon, 17 Dec 2001 21:30:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] [na VHS3] Van duivelsgeniaal naar opportunist

Dag,

Reekers:

> Zo doordacht, uitgekiend, doorgerekend en ingetekend was het
> dus allemaal niet. 12 September was nauwelijks begonnen, de
> day after, of ook ik begon mij actief te roeren op het
> internet over het gebeuren. De aanslagen waren niet alleen
> walgelijk, afschuwwekkend, grotesk, duivels enz enz, maar
> ook geniaal. Zorgwekkend geniaal. Als een eerste zet in een
> nieuwe fase van het schaakspel der wereldse machten. Islam
> versus Westen. Maar drie maanden later beheersen de VS nog
> steeds het bord. Geen: noemenswaardige riots, olieblokkade,
> [...]

Manufacture of consent heet dat. Oud verhaal. Trap er niet in.

In de pers van de VS is nooit en te nimmer goed aan bod gekomen wat er door
hun regering is gedaan in Centraal Amerika, in Indochina, Palestina (via
Israel), in het Afghanistan van 79-89 en in zo ontzettend veel andere
regio's. Geen wonder dat de VS tegen het internationaal strafhof is, geen
van hun na-oorlogse presidenten maakt meer kans dan Milosevic op een
vrijspraak. Nee, dit is geen overdreven onzin.  En ja, de VS zijn de enige
niet. En dan zou 11-9 en de afterLaden periode plotseling wel in het teken
van de werkelijkheid en niets dan de werkelijkheid staan? Kom nou...

We zien nu na 11-9 vooral dat het weerzinwekkende onvermogen tot kritische
zelfanalyse van de VS en haar pers is overgenomen door Europa en haar pers,
en Australie en haar pers. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Molaire concepten als staat, regering, leger, beurs en bedrijf focussen de
nieuwsvoorziening, met een pittige garnering van menselijk leed, te vaak
voorzien van het waarmerk van het ware verdriet, een huilende vrouw. De
media komen daar niet meer omheen. Er is een procedure tussen de
werkelijkheid en het beeld gekomen die teveel onbelicht laat.

De Islam is het grootste dat nog niet geheel te binden is aan dit systeem.
Daar is de ummah belangrijker dan dingen als Pakistan of andere landsnamen
en andere landsvertegewoordigers en is een multinational welhaast per
definitie gevaarlijk. De fundamentalistische islam is nog niet afgebeeld op
de concepten van de westerse media en politiek. De fundamentalistische
Islam laat zo af en toe zien dat er scheuren bestaan in de wereld van
mediatici en politici, dat er nog werkelijheid lekt door de procedure heen
van de mediatici. Alla Akhbar.

Maar de stemlozen hebben nog steeds geen beeld, slechts een enkel flard.

Kortom: de wereld heeft weer een onderbewustzijn. De fundamentalistische
islam is haar bewijs, Bin Laden een teken in een droom. En gij, Reekers,
betwijfelt aan een bestaan buiten het medium? Ohh onverlaat!!

Er is maar een oplossing. Zeg uw abonnementen op alle kranten op, kijk geen
tv meer, maar communiceer actief, bijvoorbeeld via het Internet. Ja, ik heb
het gedaan, de tv is naar het milieupark, krant is weg, over de radio dub ik
nog want er is ook nog radio klassiek, over mijn twee maandbladen mijmer ik
ook nog, want ze zijn nooit actueel. De rest  is me al onverdraaglijk
geworden.

Moe en der tijdingen zat, wil ik weer bij de tijd zijn.

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl