Francisco van Jole on Thu, 19 Jul 2001 15:28:05 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

At 13:24 19-07-2001 +0200, Peter van der Pouw Kraan wrote:
>Waarmee ik maar wil zeggen dat rellen bij een locale sociale beweging een
>totaal andere inpact kunnen hebben dan die bij de incidentele en zich
>verplaatsende topacties.

Dank voor de zeer heldere en verhelderende analyse. Dit is nettime op z'n
best lijkt me.

Voor wat betreft het geweld in lokale situaties geldt echter dat het ook
daar een trefzekere manier is om het protest naar de ondergang te leiden.
Ver weg - maar toch dichtbij - is er bijvoorbeeld het protest van de HIJOS
in Argentinie die middels protesten het leven ontregelen van folteraars en
soortgelijk volk. Lees ik in  het magazine Mother Jones over het geweld:

Many HIJOS events end in violence. "The police come absolutely ready to
strike at the most minimum provocation," said Vilma Ripoll, the Buenos
Aires city council member. "They plant infiltrators who then provoke the
police so they can violently repress the march."

Keer op keer blijkt dat het gebruik van geweld door demonstranten niet
alleen niets oplost maar ook contra-productief werkt.

Je kunt je afvragen waarom sommige demonstranten en deelnemers aan deze
lijst er maar geen afstand van willen nemen.

Misschien is geweld wel gewoon verslavend.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com