Francisco van Jole on Wed, 18 Jul 2001 02:16:59 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

De vraag was: Kun je voorbeelden noemen van concrete politieke
veranderingen in Westerse parlementaire democratieen die zijn
bewerkstelligd door met stenen te gooien?

At 16:19 17-07-2001 +0200, Peter van der Pouw Kraan wrote:

>Vrouwenbeweging begin vorige eeuw voor kiesrecht, studentenbeweging jaren
>zestig leidde tot veranderde bestuursstructuur op universiteiten,
>Nieuwmarktacties jaren zeventig veranderden de plannen langs het metrotrace
>in Amsterdam, allerlei bewegingen jaren tachtig leidden tot veranderde
>huisvestingspolitiek en de neergang van kernenergie, rellende Marokkaanse
>jongeren in de jaren negentig kregen meer aandacht voor hun situatie.

Vrouwen die actievoeren voor kiesrecht doet de vraag rijzen of er wel
sprake was van een "Westerse parlemetaire democratie', volgens mij waren de
acties van de vrouwen er juist op gericht die - ook voor hen - te vestigen.
Van de studentenbeweging heb ik altijd begrepen dat de bezetting van het
Maagdenhuis (mei 69) cruciaal was, een naar ik begrepen heb geweldloze
actie die pas uit de hand liep toen de politie de boel wilde ontruimen.
Maar goed, laten we het er toe rekenen, de rellen een jaar eerder in Parijs
zijn immers wel een duidelijk voorbeeld.

Van Nieuwmarkt weet ik te weinig. Dat was geloof ik tegen de metro. Hoe dat
precies heeft uitgepakt weet ik niet, behalve dan dat Amsterdam thans geen
fatsoenlijk metrostelsel heeft. Misschien dat er sprake is van een
samenhang. Als het gaat om de woningbouw, in Rotterdam - het Oude Westen -
werd als gevolg van geweldloze bewonersprotesten voor heel Nederland de
stadsvernieuwing uitgevonden.
Huisvestingspolitiek... ik ken voornamelijk Amsterdam als plek waar bij dat
soort gelegenheden met stenen werd gegooid. (Nijmegen ook ja) De
Vondelstraat en later Koninginnedag betekenden, als ik het wel heb, met
alle rondvliegende stenen een soort einde van het publieke krediet van de
kraakbeweging en daarmee van haar invloed. Laatst las ik dat de Amsterdamse
binnenstad een exclusief blank bolwerk is, iets wat mij al vaker opviel bij
bezoeken aan de hoofdstad. Erg succesvol kan ik die acties dus niet noemen.

De acties tegen kernenergie waren - meen ik - bij uitstek geweldloos. De
blokkade van Dodewaard werd juist gekenmerkt door heftig politieoptreden
tegen mensen die op de grond zaten. Later dreef het gebruik van stenen de
beweging uit elkaar.

De Marokkaanse jongeren? Mwah... maar ok, voor mijn part.

>Het zou natuurlijk onzin zijn procentueel vast te stellen welk deel van de
>veranderingen aan het onderdeel rellen te danken waren, en ze werkten ook
>wel eens averechts, maar rellen waren een integraal onderdeel van deze
>bewegingen. Ze gooiden de problemen op straat.

De redenering die je volgt is gevaarlijk. Immers, keihard politieoptreden
was steeds eveneens integraal onderdeel van die rellen. Begrijp ik nu goed
dat ook dat de juiste manier is om politieke veranderingen te bewerkstelligen?
Of zijn het uiteindelijk geweldloze acties, van sit-downs tot het
publiceren van het Rapport van de Club van Rome, die op veel grotere schaal
tot politieke veranderingen leiden?

"Ze werkten ook wel eens averechts", dat klinkt wel erg laconiek als het
gaat om het doelbewust verwonden van mensen, als politiek pressie-middel.

Stenengooiers berokkenen daarnaast ook het ideologisch doel schade, is mijn
ervaring. Ieder repressief apparaat is blij met ze.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com