Peter Luining on Mon, 7 Jan 2002 20:12:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] VP, V2, P2P, RMA, N5M, ECB...

Erik van Heeswijk wrote:

> Een voorbeeld dat me aan het hart gaat: V2 richt zich blijkbaar op
> kunstenaars met een instabiele media achtergrond (ik ben niet zeker of
> ik helemaal begrijp wat dat betekent), maar waarom zijn er zo
> verschrikkelijk weinig Nederlandse webkunstenaars? En wat heeft V2
> gedaan om dat gebied te stimuleren? Zijn de kunstenaars hopeloos, of het
> instituut? Welke kennis is er opgedaan? Zijn er cursussen gegeven,
> faciliteiten ter beschikking gesteld, congressen en experimenten
> gefinancierd? En welke kunstenaars hebben daarvan geprofiteerd? En waar
> [...]

Als je je afvraagt waarom er zo weinig nldse web of netkunstenaars
zijn, kun je je gelijk afvragen waarom er ueberhaupt zo weinig
netkunstenaars (op de hele wereld) zijn. Het medium heeft lage
instap, je hebt een computer en een internet aansluiting nodig en
html-en kan iedereen vrij gemakkelijk leren, etc. Maar daarvoor zijn
natuurlijk genoeg redenen aan te wijzen. Een van de belangrijkste
is dat er met autonoom werk nauwelijks iets te verdienen valt dit
itt webdesign. Dus beheers je de techniek en ben je creatief waarom
dan in armoede leven...

En dan is er natuurlijk het feit dat als je netkunst maakt je
de instituten die je noemt in veel gevallen niet (meer) nodig hebt.
Was het vroeger nog zo dat de instituten als weinigen beschikten
over allerlei technische middelen, tegenwoordig kan je je eigen
streaming server voor niet al te veel geld laten draaien. Ook krijg
ik het idee dat je de instituten dat je veel vraagtekens zet bij de
instituten als platvormen waar oa veel op netkunst georienteerde
praktijken zouden moeten plaatsvinden. Deze activiteiten vinden echter
op het internet plaats op de vele mailinglisten die (net)kunst
georienteerd zijn.
Voor netkunstenaars in Nederland zijn individuele subsidies (fonds
voor beeldende kunsten, vorming en bouwkunst) over het algemeen
belangrijker. Met zulke subsidies kun je je als kunstenaar voor een
langere periode bezighouden met je werk. En veel mensen die autonome
dingen op het net doen (zoals bv de door jouw genoemde Hoogerbrugge)
hebben ook subsidie van deze instelling gehad.
Als we het over netkunst hebben denk ik echter niet dat de rol
van instituten als V2 of de Waag is uitgespeeld, ze kunnen specifieke
vormen van netkunst ondersteunen. Interessant is ook nog te
vermelden dat de Waag tegenwoordig een "artist in residence"
heeft, momenteel in residence de netkunstenaar Graham Harwood.

Peter