Iosif Kiraly on Thu, 6 Mar 2003 07:51:09 +0100 (CET)

Re: [Nettime-ro] adio iosif kiraly!

Intrucat raspunsul trimis de dl. Razvan Ion a jignit pe langa mine si alte persoane, ma simt dator sa fac cateva precizari:

Ma consider norocos si mandru pe buna dreptate sa-i fi avut ca studenti pe Alexandra Croitoru, Aurora Dediu, Nicu Ilfoveanu, Stefan Cosma, Vlad Nanca, Adrian Armanca, Luminita Cochinescu, Ioana Nemes, Maria Stan, Daniel Gontz si multi altii. De asemenea, aproape zilnic sunt frecventat atat la scoala cat si la atelier si discut cu placere cu diferiti alti studenti sau tineri artisti care nu au nici o legatura cu departamentul foto-video din UAB dar sunt interesati de fotografie.

Pe cei mai multi din cei mai sus numiti, inclusiv pe mine, chiar dl. R.I. ne-a contactat, iar nu noi pe el si ne-a rugat insistent sa il sprijinim pentru a face impreuna un site pe web, dedicat "acelui" gen de fotografie cum vazuse el in revista Balkon Nr. 8. Noi nu stiam cine e dl. R.I. insa tocmai pentru ca voiam sa fim cat mai transparenti si sa ne deschidem "cercul" in special spre alti artisti tineri interesati de fotografie am consimtit chiar cu un anumit entuziasm sa pornim si sa contribuim la producerea site-ului. Faptul ca nivelul culturii vizuale si cunostintele despre fotografie ale d-lui R.I. erau undeva aproape de zero nu ni s-a parut pe moment un impediment. Am considerat ca dorinta lui atat de puternica de a realiza acest proiect merita sprijinita, cu atat mai mult cu cat nici unul din artistii mai avizati si mai talentati decat el nu au avut o astfel de initiativa. A urmat o perioada in care i-am imprumutat nenumarate albume, reviste si carti de specialitate, am avut prelungi discutii cu el incercand sa ii explic ce se intampla in arta si fotografia contemporana, etc. Cand nu ma aflam in tara, ii raspundeam cu rabdare la numeroasele mailuri la care imi atasa productiile sale vizuale ca sa ii spun ce cred despre ele si sa ii selectez ce sa puna pe site-ul sau personal, sau ce sa trimita in cutare sau cutare loc, etc. Prietenii mei mai tineri faceau acelasi lucru cu el. Nu aveam de unde sa stim atunci ca tot acest proces educational off-school pe care i l-am oferit cu totii cu cele  mai bune intentii, avea mai tarziu sa il frustreze si complexeze in asa  masura. Nu stiu cat a priceput din cartile pe care i le-am dat sa citeasca, din ce a vazut si auzit in discutiile cu noi. Ce nu a priceput si probabil ca nu va pricepe vreodata dl RI este faptul ca aparenta sau reala prietenie care exista intre mine si fostii mei studenti este consecinta si nu cauza unui reciproc respect profesional. Respect pe care dl. R.I. nu a reusit pana la urma sa il inspire nici unuia dintre noi, pentru ca nu are cum deoarece ii lipsesc si talentul, si cultura si caracterul.

In rest, mesajul de "infierare" trimis de domnia sa, pare scris de cineva aflat pe o serpentina descendenta, in plina viteza, dupa ce i s-au rupt franele si directia. Nu pot decat sa il contemplu cu tristete.

Iosif Kiraly
----- Original Message -----
From: Razvan Ion
Sent: Wednesday, March 05, 2003 9:53 AM
Subject: [Nettime-ro] adio iosif kiraly!

Initial decisesem sa nu ii raspund lui Iosif Kiraly, dar cred ca trebuie aduse citeva lamuriri sa nu ramina nimeni cu impresia ca el este atit de “inocent”.

Pe scurt:

1.       Dezamagirile au fost. M-am opus promovarii acelorasi prieteni, studenti si rude (a se citi sotie/iubita). Recunosc onest ca finalmente am facut compromisuri sperind ca Iosif Kiraly va intelege ca nu este posibil ca un grup restrins sa fie “proprietarul” artei contemporane romanesti si ca nu se poate ca acest grup sa dicteze tot ce se intimpla.

2.       Participarea sa s-a redus la simpla prezenta la doua sedinte de board. Sigur ca nu s-a simtit in largul sau cind ne-am decis sa nu ne incadram in politica sa si a grupului sau. Nici nu se putea avind in vedere ca revista a fost fondata initial fara participarea domniei sale si este deschisa tuturor artistilor nu numai prietenilor sai.

3.       Boardul nu este decit consultativ onorific, deci nu poate lua decizii prin vot.

4.       Cum ar fi putut sa se dezica de ceea ce s-a facut daca au fost publicati acolitii domniei sale, in sensul deschiderii pe care o doream. Daca unii au fost refuzati domnia sa a refulat injurind si jignind pe toata lumea in repetate rinduri. Caseta cu inregistrarea discutiilor poate sta la dispozitia tuturor pentru a vedea ce iesiri neplacute poate avea Iosif Kiraly cind nu i se face pe plac.

5.       Sigur ca nu impartasim acealeasi valori morale. Ar fi fost culmea. Cine poate accepta ca valoare morala pupincurismul si nepotismul si sa faca o revista cu acest minunat grup condus de el.

6.       Cit despre valorile artistice… Intrebati oameni de valoare din Europa sau SUA ce parere au despre oamenii promovati de Iosif Kiraly.

7.       Ca sa aveti o imagine a acestui personaj, el si sotia/iubita sa au dorit sa cenzureze revista si sa impiedice lansarea acesteia refuzind sa respecte o intelegere cu galeria (e-mailurile stau marturie pentru aceasta) pina nu vad ei ce texte sint acolo. Asta desi consoarta sa nu a participat in nici un mod la realizarea revistei. Iata valoarea morala a lui Iosif Kiraly si a grupului sau: cenzura.

8.       Iosif Kiraly nu a inteles si nici nu intelege ca o Fundatie (cea care editeaza revista) are un consiliu de administratie care decide si nu el.

9.       Supararea sa a venit in momentul in care a realizat ca boardul invitat de consiliul de administratie nu are componenta dorita de el si care sa ii permita sa face ce doreste cu revista.

10.     Sa fi fost Iosif Kiraly deranjat de faptul ca eu nu am fost lansat sau indrumat de el? Ca am reusit sa fiu prezent pe scena artei comtemporane fara ca el sa isi de-a consimtamintul?

Acesta este adevarul (dovedibil material) si trebuia sa il cunoasca toata lumea. Pentru asta am decis sa ii raspund. Sint convins ca va face tot ce poate sa ne taie accesul in multe directii dar ne asumam orice greutati. Asta pentru a demonstra o data pentru totdeauna ca “gastile” din arta romaneasca sint paguboase.

Din acest moment nu ii mai raspund indiferent de ceea ce se va intimpla. Am lucruri mai importante de facut decit sa asist la aceasta mizerie.

Razvan Ion