merijn oudenampsen on Thu, 7 Jul 2011 14:11:39 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] De knuppel regeert... en de Balie zag dat het goed was

Beste Richard,

heb ik ergens ontkent dat kraaktoerisme een feit is? daar gaat het
hier helemaal niet over.

het is precies dezelfde logica als met Marokkaanse probleemjeugd. Ze
bestaan inderdaad maar als je Marokkanen als bevolkingsgroep gaat
wegzetten als kutmarokkanen, dan is er sprake van een negatieve
generalisatie, waar vaak een xenofoob element in zit. Zo moeilijk zou
dat toch niet moeten zijn, om dat onderscheid te kunnen maken? Ik ben
als tiener ook wel een paar keer flinke problemen gehad met
Marokkaanse straatjochies, daar houd je natuurlijk een bepaald racisme
aan over. Maar ik kan mijn ervaringen wel in perspectief plaatsen, en
ik hoop dat ook anderen dat kunnen doen. Kraken is nu eenmaal een
actiemiddel dat door zeer verschillende mensen gebruikt wordt, net als
zeer verschillende mensen een Marokkaanse achtergrond hebben.

Maar goed, je weet net zo goed als ik dat het hier niet gaat om
domheid, maar om naakte ideologie. Dat een Baliedirecteur tegenwoordig
denkt een wit voetje te moeten gaan halen in Geen Stijl kringen,
gewoon een beetje populair doen, afgeven op krakers. Daar gaat het
hier om. Het past in een tendens van steeds meer ooit linkse types die
zich schamen voor hun eigen achtergrond en rechtse taal uit gaan
slaan. Zie bijvoorbeeld: http://www.radio1.nl/conte
nts/33091-yoeri-albrecht-en-de-mars-der-beschaving. Daar heb ik nog
meer waardering voor echte rechtse types. Die staan tenminste ergens
voor.

groetjes,

Merijn

Op 7 juli 2011 13:47 heeft Richard de Boer <richard.deboer@xs4all.nl>