merijn oudenampsen on Thu, 7 Jul 2011 11:45:40 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] De knuppel regeert... en de Balie zag dat het goed was

Column op Joop.nl.. In navolging van Kees zijn mailtje..

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/de_knuppel_regeert_en_de_balie_zag_dat_het_goed_was/

De knuppel regeert... en de Balie zag dat het goed was

Over de ontruiming van Schijnheilig en de tweet van Youri Albrecht

Ik heb dinsdag het grootste deel van de dag in de gevangenis
doorgebracht. Ik ben één van de tientallen mensen die actief is bij
het collectief Schijnheilig dat een gekraakt cultureel centrum aan de
Passeerdersgracht bestierde.

U kent het wel, af en toe een lezing, debat of boekpresentatie
organiseren, een filmavond, expositie.. dat soort dingen. Liefdewerk,
oud papier, alles gratis toegankelijk op basis van subsidieloos
vrijwilligersinzet. Ik was ook één van de honderden mensen die deze
dinsdag zijn steun kwam betuigen tijdens de ontruiming. Zo iemand die
zonder waarschuwing pardoes door de ME de straat uit werd geknuppeld.
Om vervolgens zonder duidelijke reden hardhandig gearresteerd te
worden door een arrestatieteam dat naar believen haar martial arts
drukpunttechnieken op mijn lichaam experimenteerde. Zo'n vijf uur
later was de detentiebureacratie eindelijk zover om me de reden
hiervan te vermelden. Een zichtbaar vermoeide hulpofficier van
Justitie vertelde me tijdens mijn verhoor, dat hij zacht gezegd zijn
twijfels had op welke grond ze 150 mensen hadden gearresteerd, en dat
'hij de beslissingen niet maakte'. Tja.

Dan kom je vrij en lees je de krantenkoppen. Parool opent met haar
rellerigste foto en vermeldt dat 'krakers' met bierflesjes, verf, en
schuim gooide. Ah, zal de lezer wel denken, vandaar dat de politie zo
hardhandig erop inhakte en 150 man arresteerde. Nu heb ik nog nooit
iemand ontmoet die met schuim kon gooien (probeer het maar eens, best
lastig). Volgens mij kan alleen de politie met een strak gezicht
beweren dat zeepsop een terreurwapen is, dus die lui daar op de Parool
redactie hebben waarschijnlijk gewoon het persbericht van de politie
zitten overtypen. Heb je als journalist nog wat tijd over om een
biertje en wat zon te pakken op het terras, alleszins begrijpelijk.
Letterlijk het omgekeerde vond plaats. De ME liep naar voren, de chef
gaf het commando 'knuppelen' en zo veegden ze de straat schoon. Een
paar zwart gemaskerde punks hadden op dat punt wel genoeg van de
lieve, muzikale  bedoening die het protest tegen de ontruiming tot dan
toe was, en keilden wat lege bierflesjes tegen de gepantserde
robocops. Dat was het zo ongeveer wat betreft militant verzet. Oh ja,
als geintje was het pand van binnen opgevuld met zeepsop, het type wat
ook wel voor feestjes gebruikt wordt. Op basis van die feiten word je
dan met 150 mensen gearresteerd.

Goed, je komt dus vrij en dan lees je zo'n Twitterbericht van de
nieuwe directeur van de Balie. Ik moet er dan bij vertellen dat ik
vrij regelmatig lezingen en conferenties bij de Balie organiseer.
Zodoende heb ik Youri Albrecht kort ontmoet en ook in het publiek
gehad, leek me wel een sympathieke vent. Hij twitterde:

"Nu Oud-Hollands tafereel aan de P.gracht in Adam. Kraakpand
ontruiming. Onder de krakers zo te horen nauwelijks 1 Nederlander
#Kraaktourisme."

Om te beginnen is er het probleem dat elke generatie wel heeft: dat
zij alles door de bril van hun eigen tijd bekijken. Hetzelfde soort
generationele arrogantie wat babyboomers hebben over de jaren
zeventig, heeft de jaren tachtig generatie over kraken. Het was toen
nog cool en idealistisch, vandaag de dag zijn het allemaal toeristen.
Dit soort CDA retoriek schijnt erg populair te zijn in die kringen.

Er klopt alleen heel weinig van wat Youri Albrecht in zijn tweet
wereldkundig maakte. Het collectief Schijnheilig bestaat voornamelijk
uit Nederlanders. De vraag is natuurlijk of nationaliteit werkelijk zo
allesbepalend zou moeten zijn. 'Oh, het zijn Nederlanders, dan is het
goed'. Het is in ieder geval interessant dat nu ook de directeur van
een kosmopolitisch instituut als de Balie denkt te moeten afgeven op
buitenlanders. Het lijkt wel een verplicht nummer te zijn geworden,
afgeven op buitenlandse groenten, kunstenaars, krakers, importbruiden,
muziek... Klaarblijkelijk de beste manier om je subsidies en positie
veilig te stellen in deze tijd van onzekerheid: netjes in het xenofobe
gelid gaan staan.

Ten tweede is Youri zijn tweet grappig omdat de Balie vorig jaar
notabene zelf de afsluiting van één van haar evenementen – Electrosmog
- door Schijnheilig heeft laten hosten. Gratis en voor niets hebben
mensen de bar gerund, apparatuur opgezet, deurdiensten gedraaid,
reclame gemaakt. Niet zo gek dat de toenmalige Balie directie een
steunverklaring voor Schijnheilig de deur uit heeft gedaan. Overigens
net als het Stadsdeel en andere culturele instituten als de Rietveld
Academie, Perdu, de Tolhuistuin, en Felix Meritis.

Maar goed Youri - ik mag je tutoyeren, hoop ik. Daar op die gracht sta
ik dus en ik zie een nieuwe generatie dichters, fietsenmakers,
academici, filmers, muzikanten, archivarissen, journalisten,
studenten, slotenmakers, kunstenaars, ict-techneuten, schrijvers,
geluidstechnici; ik zie Amsterdammers die opkomen voor culturele en
politieke vrijheden, ik zie samenhorigheid, ik zie iets moois. Jij
ziet toeristisch krakerstuig. Een kwestie van perspectief. Maar jij
bent natuurlijk afhankelijk van subsidies uit Den Haag, wij niet. Dat
verklaart misschien ons verschil van inzicht.

--
Merijn Oudenampsen
http://www.flexmens.org/drupal/?q=merijn_oudenampsen