theo ploeg on Sun, 27 Jul 2008 10:34:19 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Beeldrecht Weerloze Waarden op komst

goedemorgen,

oké, Richard heeft het wel over auteursrecht en copyright, maar dat is
volgens mij niet de strekking van zijn verhaal. dat gaat meer over
'oneigenlijk' gebruik van beelden van natuur, dieren en het universum.

maar wat is oneigenlijk? dat bepaalt het maatschappelijke discours,
helaas. het voorbeeld van de mannen die een biertje drinken bij een
waterval is daar het voorbeeld van. niet het gebruik van de natuur om
het product te verkopen is stuitend, maar - in mijn ogen - het feit
dat de consument het pikt dat een grote bierbrouwer op die manier te
werk gaat. door het introduceren van een succesvol Beeldrecht Weerloze
Waarden zorg je er juist voor dat het gebruik van die weerloze waarden
wordt gesanctioneerd en wordt genormaliseerd. en tja, dan ben je nog
verder van huis.

copyright is geen oplossing voor het probleem, al weet ik ook zo gauw
niet wat er wel zou moeten gebeuren. ik vrees dat de consument in onze
huidige maatschappij al te ver heen is om enig kritisch vermogen te
tonen. zie als voorbeeld alleen de docu van Sunny Bergmans over de
manier waarop de maatschappij het vrouwelijke lichaam vervormt. dat
levert ook enkel hoongelach op.

groet,

theo

cut-up.blog @ www.cut-up.com/blog
cut-up.media @ www.cut-up.com
[the art of living in a medialised landscape]
theos weblog @ www.theoploeg.net
--
cut.up.media
p.o.box 313

"Die Idee ist Gut, doch die Welt noch nicht bereit" Tocotronic (1995)

"Precisely because the universe in which we live is somehow a universe
of dead conventions and artificiality, the only authentic real
experience must be some extremely violent, shattering experience. And
this we experience as a sense that now we are back in real life."
Slavoj Zizek (1992).