ReindeR Rustema on Sat, 21 Feb 2004 10:44:00 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Orkut is kut

En ook ik heb mijn steentje bijgedragen tegen Orkut. Ik heb geprobeerd
wat origineler te zijn en niet het privacy perspectief te kiezen, dat is
allemaal wel waar, maar zo saai en voorspelbaar als argument.

Men moet hetzelfde gaan doen als Orkut biedt op de eigen homepages en
mailinglists, lekker decentraal, in eigen beheer, internet zoals
internet bedoeld is.

Om eerlijk te zijn heb ik de discussie over Orkut hier op Nettime nog
niet gelezen, dat ga ik vanmiddag doen waarschijnlijk.

Date: Fri, 20 Feb 2004 13:08:52 +0100
From: ReindeR Rustema <reinder@rustema.nl>
To: Multiple recipients of gepubliceerd - Sent by <reinder@rustema.nl>
Subject: gepubliceerd@reinder.rustema.nl:  Webwereld 20 februari 2004
"Sociaal virus"

Geplaatst op 20 februari 2004 op
http://www.webwereld.nl/column/04_08.phtml

Sociaal virus

De afgelopen week ben ik ook getroffen door het 'Orkut'-virus. Mensen
die ik enigszins ken, ontpoppen zich ineens als 'friends' op Orkut en
stellen mij per e-mail voor om toe te treden tot hun indrukwekkend grote
vriendenkring. Maar diensten als Orkut, CU2 en Friendster zijn
gevaarlijk en ondermijnen het decentrale karakter van internet.

Door ReindeR Rustema

Net als diensten zoals Friendster, Plaxo, Ryze, Linkedin en dergelijke
deugt ook Orkut niet. Sterker nog, het vormt zelfs een potentieel
schadelijke ontwikkeling voor internet. Ik zit in het bestuur van de
Internet Society, de club voor iedereen die zich zorgen maakt om
internet, dus voel ik me verplicht om u daar even op te wijzen.

 Mijn bezwaren tegen dergelijke diensten gaan niet over de inflatie van
het begrip 'vrienden' door diensten als Friendster of het aan Google
gelieerde Orkut. Hoe meer vrienden, hoe meer status. Het lijkt de
middelbare school wel. Ook herken ik me niet in de bekende en
voorspelbare privacy-gerelateerde bezwaren. Plaxo is het geniepigst,
omdat mensen die jij kent jouw adresgegevens aan dat bedrijf geven zodat
jij ze daar makkelijk kan onderhouden voor al je relaties in één keer.

 Bij Friendster en Orkut gaat het iets subtieler. Je wordt uitgenodigd
door vrienden om erbij te komen en je gegevens op te geven. Het is niet
voor iedereen even makkelijk om daar niet aan toe te geven en zo
'vrienden' teleur te stellen. Ze zouden je weigering immers eens
persoonlijk kunnen opvatten. En zo winnen dergelijke bedrijven op basis
van het sociaal kapitaal in de wereld allerlei informatie die waardevol
is en mogelijk te exploiteren in een of andere vorm. Of dat gebeurt en
hoe dat gebeurt is onduidelijk, maar hun eigen spelregels zijn zo
opgesteld dat je daar niet noodzakelijk individueel beter van al worden.

 Dergelijke bezwaren reageren op de symptomen van een fundamenteler
probleem. Dergelijke bedrijven richten intranetjes voor homepages in op
internet die breken met het decentrale karakter van internet. Terwijl
juist het decentrale karakter van internet het tot een groot succes
heeft gemaakt. Dit wordt nog eens onderstreept door de traagheid en het
uitvallen van de Friendster-website in het recente verleden. Ze konden
die centrale positie voor zoveel gebruikers niet aan.

 De hyperlinks tussen de vrienden van Friendster en Orkut blijven binnen
de respectievelijke intranetjes, op privé-terrein waar het onzichtbaar
blijft voor iedereen buiten dat intranetje. Hierbij speelt mijn ervaring
(of 'oud zeer' zullen sommigen onder u wellicht zeggen) met De Digitale
Stad mee. Dat was ook een 'gated community' zoals deze sites. De
ondergang van De Digitale Stad als 'community' heeft bewezen dat je
dergelijke gemeenschappen niet kan bezitten, zoals deze
neo-dotcom-initiatieven weer opnieuw proberen. De beste garantie om deze
in het publieke domein te houden en tegelijk de privacy van de
deelnemers te garanderen is ieder individu zelf zijn eigen homepage bij
te laten houden. De 'gemeenschap' kan dan door niemand geclaimd worden,
want is eigendom van alle leden gezamenlijk en niet van een enkele
partij.

 Tot zover de grote woorden, maar nu ook even praktisch. Het zou goed
zijn dergelijke tools decentraal te maken en het individuele gebruikers
makkelijk te maken hun eigen homepage te vullen volgens een Orkut-,
Friendster- of CU2-sjabloon. Kennelijk heeft men daar niet zoveel
problemen mee en kiest men graag voor dergelijk gebruikersgemak. Je vult
een standaardformulier in om je persoon te reduceren tot een standaard
persoon met overzichtelijke en begrijpelijke kenmerken, je uploadt wat
kiekjes en klaar is je homepage. De weblog-mode van de laatste tijd
illustreert goed dat een decentrale benadering uitstekend kan werken.
Daarna komt het belangrijkste onderdeel. Hyperlinks gaan van je eigen
homepage, liefst met je eigen domeinnaam natuurlijk, naar de homepage
van een ander individu. Het blijft niet binnen het intranetje van
genoemde bedrijven, maar er worden links en wederkerige links gemaakt op
individuele homepages tussen mensen.

 Een bezwaar hiertegen is misschien dat je niet openbaar wilt maken met
wie je bevriend bent. Ook dat kan je zelf oplossen door bepaalde
pagina's voor vrienden alleen door vrienden te laten linken. Maak je
eigen Friendster- of Orkut-cirkeltje waar men alleen op uitnodiging
toegang toe krijgt! Zet je recentste visitekaartje daar ook gelijk als
vcf ter download om je vrienden zowel een Plaxo-lidmaatschap als
vcf-attachments te besparen. Zo wordt internet steeds weer opnieuw
uitgevonden, ook al is er al tien jaar niets fundamenteel nieuws onder
de zon.

--
ReindeR
--