Ron Peperkamp on Sat, 21 Feb 2004 02:03:38 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Orkut

> Bedenk wel dat credit card bedrijven tegenwoordig meer verdienen aan
> het opstellen van consumentenprofielen dan aan de feitelijke
> financiele services die ze verlenen.
>
> groet,
> eric

Dat laatste is zondermeer opmerkelijk! Het gerucht ben ik al vaker
tegengekomen maar nergens heb ik het met concrete cijfers onderbouwd zien
worden. Kan je ons hier iets meer over vertellen - of waar kunnen wij meer
lezen? Buiten de alleszins amusante pogingen om hier de teenlengte van
elkaars moraliteit op te meten, lijkt dit mij namelijk de kern van de hele
Orkut-discussie. Die veronderstelde waarde van consumer-profiling begint
namelijk erg op een nieuwe zeepbel te lijken: theoretisch kunnen we het
allemaal volgen en (daarom?) meent iedereen opeens een nieuwe golfbeweging
in de duistere wateren van het grootkapitaal te bespeuren. Misschien ben ik
een beetje kippig aan het worden (en sowieso ben van nature al tamelijk
kortzichtig), maar ik zie dus helemaal niks - in ieder geval geen harde
cijfers. Daarentegen hoor ik wel een hele hoop geheimzinng gefluister...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl