ReindeR Rustema on Thu, 3 Jan 2002 13:54:04 +0100 (CET)

Vereniging Open Domein (Re: [Nettime-nl] voor VP, V2, P2P, RMA,N5M, ECB enz...)

At 22:17 +0100 2/1/02, Richard Reekers wrote:
>Grote afwezige in dit grote Entre Nous-Synergiespel is het bedrijfsleven.
>Uiteraard zijn er uitzonderingen. Jij bijvoorbeeld wil wel eens je
>onbetaalde mening ventileren in e-lijsten en -fora buiten die van de
>businessmedia, alsook Martijn Bevelander die de dds wilde sponsoren en
>vanuit mijn beleving te snel een dichte deur voor de neus kreeg.

Bevelander wilde de vereniging sponsoren die DDS graag over wilde
nemen. Dat overnemen van DDS door de vereniging is niet gelukt. DDS
besloot als commerciële ISP met Scarlet Telecom verder te gaan.

De insteek van die vereniging was trouwens ook dat de leden van de
vereniging veel zelf zouden doen om de boel draaiende te houden, met
alleen contributie betalen en dan goede service eisen is het moeilijk
een virtuele gemeenschap te maken. Dan heb je de oude afhankelijkheid
van een ISP en niet een gezamenlijk werk. Toen Bevelander kwam met
z'n aanbod was zijn insteek: "gooi er geld tegenaan en klaar!"
Terwijl het nu juist gaat om het via internet laten samenwerken van
een boel vrijwilligers die een soort DDS-ideaal delen. Dat gaat veel
lastiger.

Ondertussen is geld niet zozeer het probleem voor die vereniging.
Hosting, traffic, hardware e.d. worden nu gesponsored en er staat wat
geld op de bank, het geruzie op de mailinglist is ook al maandenlang
voorbij. Er moeten alleen meer vrijwilligers komen die digitaal werk
willen verzetten (en liefst ook nog zelf verzinnen wat ze graag
zouden willen doen). Er is een constant aantal van ongeveer honderd
mensen die betrokken blijven, alleen maar een paar ervan zijn
technisch vaardig genoeg heb ik de indruk. De rest maakt zich
voornamelijk alleen zorgen over de verenigin

Mijn voorspelling voor 2002 is dat er komend jaar iemand zal zijn die
die vereniging goed weet te gebruiken voor een origineel inspirerend
project. Misschien wordt het DeDS project (een niet-commerciele
gratis ruimte op internet) het wel, wie weet.

--
ReindeR