Ron Peperkamp on Wed, 10 Oct 2001 01:15:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

Francisco schreef:

> Mag de Noordelijke Alliantie gesteund worden in haar streven de
> Taliban omver te werpen?

> Ik vind dat geen moeilijke vraag.

Ik ook niet. Maar wat ik vind doet ook helemaal niet terzake, want ik heb er
de ballen verstand van. Hedenochtend mocht ik echter het verhaal horen van
iemand die er misschien wél verstand van heeft - ten eerste omdat hij aan
het doorleren was in de bestuurskunde en ten tweede omdat hij zeer recent in
de beide gebieden onderzoek had gedaan.
Volgens hem maakte het allemaal geen zak meer uit. Het kader is al jaren
geleden uit Afganistan weggetrokken - het hele gebied wordt louter bevolkt
door mensen die materieel, sociaal en moreel volkomen aan de grond zitten.
De zogenaamde leiders zijn degenen die nog een beetje meer spieren aan hun
botten hebben hangen en zodoende het dagelijkse gereedschap - een
Kalashnikov - net iets handiger kunnen optillen dan de anderen. Wie een
vaag vermoeden heeft dat er achter de bergen nog andere landen liggen, wordt
automatisch tot 'man van de wereld' gebombardeerd en mag als geestelijk
leider de lokale bevolking besturen. Legitimaties verschillen per vallei en
per bewind dat die dag de 'macht' in handen heeft. Voor mensen onder de 25 -
en dat is nagenoeg de gehele bevolking want veel ouder wordt men daar niet -
is oorlog de natuurlijke staat.
Vrouwen had de onderzoeker overigens niet gezien - laat staan gesproken.

Ja, Francisco - de echte wereld kan een vreselijk oord zijn...

Willen we nog wat meer speculeren over het beste alternatief voor
Afganistan? Of hoe wij het probleem van het nieuwe terrorisme duurzaam gaan
oplossen?

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl