Ronald van Raaij on Mon, 8 Oct 2001 01:55:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Voor wie niet slapen kan/wil

> 'noble
> werkelijke
> door)
> rol
> te
> tot
> geloven dat

Ron antwoordde:

> [...]
> uiteindelijk wil verduidelijken.
> In dit geval probeerde ik slechts aan te tonen dat de trias politica niet
> zomaar uit de lucht is gegrepen en dat we deze verworvenheid, alleen al om
> die reden, niet zomaar moeten laten verwaaien.
> Ik probeerde de geschiedenis van de trias politica los te weken van haar
> westerse achtergrond - juist om te laten zien dat de
> achterliggende motieven
> universeel zijn. Waarbij ik meteen maar even wil opmerken dat
> universaliteit
> hier niet moet worden verward met utopisch.

Ja, ik denk het ook, want je verstrikt jezelf ook een beetje in je eigen
argumentatie. De trias politica is wel degelijk 'uit de lucht gegrepen',
want het is een verzinsel, dat zijn oorsprong in het verlichtingsdenken
vindt, maar daarnaast in een sociale analys van de europese maatschappij van
tot die tijd. In die zin is ze dus alles behalve universeel. Het is waar dat
er een krachttoer ondernomen wordt om ze universeel te laten lijken, maar
dat is toch iets anders. Die universitaliteit die wordt geclaimd, is nu ook
nog eens precies een van die zaken waar de niet westerse landen een
behoorlijke hekel aan hebben/beginnen te krijgen (want zij deden het al
millenia anders).

> [...]
>
> Er is niets theoretisch aan de internationale rechtsorde. Zij is
> zo reëel en
> concreet als de nog altijd overeind staande gebouwen van de Verenigde
> Naties.
>
> Met een beroep op de 'realiteitszin' als verantwoording voor overhaaste en
> eigengereide akties, betreden we daarentegen wél een heel
> schimmig terrein.
> Of zich op dat terrein ook schuilplaatsen bevinden voor de talloze
> onschuldigen die daar doorgaans de directe fysieke gevolgen dreigen te
> ondergaan, valt ernstig te betwijfelen. Grappig is het in ieder

Tja, als je het over de internationale rechtsorde hebt, is het een reeële
veronderstelling, dat men zich daar ook aan houdt. Dat betekent dat
afghanistan bin Laden uitlevert. Doen ze dat? Nee. Ondertussen houden die
gek en zijn organisatie met hun oorlogsverklaring en terroristische dreiging
wel de gehele bevolking van de VS en west-europa in gijzeling. Met andere
woorden, er kunnen zolang die dreiging bestaat ieder moment nieuwe
onschuldige slachtoffers vallen) En zo'n situatie is wat mij betreft óók
onacceptabel.
Nu kom ik terug op mijn andere post: Wat doe je?

Groet
Ronald