Francisco van Jole on Mon, 17 Sep 2001 10:55:09 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] beelden juigende palestijnen

----- Original Message -----
From: "Michael van Eeden" <mieg@factory.org>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Monday, September 17, 2001 10:13 AM
Subject: Re: [Nettime-nl] beelden juigende palestijnen

> hadden kunnen vinden. Ik geloof dat de consensus op het net, ook op
> Indymedia, nu wel is dat het bericht een broodje aap verhaal is. Er
> is uiteindelijk ook maar 1 bron, een Braziliaanse student wiens
> professor de beelden zou hebben.

Nee hoor. De Belgische architectuurcriticus Maarten Delbeke bijvoorbeeld
stelde gisteren nog op Nettime-NL:

"Van iemand met jarenlange en betrouwbare contacten met palestijnen in de
autonome gebieden vernam ik dat die contacten de beelden inderdaad hebben
herkend als footage uit 1991, bij het einde (sic) van de Golfoorlog. Dat
kan meteen ook de schaarste aan beelden verklaren (ik herinner mij alleen
de straatscene met enkele kinderen en volwassenen en een shot van vier
televisiekijkende mannen) en het gebrek aan fotomateriaal."

So far voor de "betrouwbare contacten met palestijnen in de autonome
gebieden" dus.

Opvallend is wel het gemak en de gretigheid waarmee dergelijke valse en
nergens op gebaseerde beschuldigingen door zogeheten 'kritische mensen'
worden opgepikt. Vooral die gretigheid. Kennelijk zit het idee van feestende
Palestijnen toch niet helemaal lekker in het bewustzijn, ondanks al het
begrip waar voortdurend om geroepen wordt.
Dat geeft dan toch weer hoop.

Groet,

FvJ