Francisco van Jole on Thu, 19 Jul 2001 11:32:08 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Nlse media over acties Goteborg

At 05:19 19-07-2001 +0200, MauzZ wrote:

>Vandaar dat de eerste stenen bij een demonstratie vaak door
>'stillen'/georganiseerde provocateurs worden gegooid...
>Zodat vervolgens de M.E. goed excuus heeft voor keiharde eerste charge op
>tot dusver vreedzame demonstranten, waarna de boel lekker escaleert!
>Je moet wel veel zelfbeheersing (of angst...) hebben om vreedzaam blijven
>als jijzelf of je je vriend of vriendin zinloos in elkaar geslagen/getrapt
>ziet worden...

Een beroep op ontoerekeningsvatbaarheid is naar mijn mening niet erg
wenselijk als het gaat om politiek handelen. Politiek betekent juist een
poging te doen tot verstandig handelen. Mensen die hun verstand verliezen
kunnen maar beter niet protesteren, noch politiek bedrijven.

Naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant van hedenochtend kwam ik
op de site van Friends of the Earth die een campagne zijn begonnen tegen
het geweld bij internationale demonstraties.

http://www.foe.co.uk/pubsinfo/infoteam/pressrel/2001/20010713171037.html

Punt 4 en 5 zijn voor de gevoerde discussie op deze lijst interessant:

4. The media must report more about the real issues of concern, and not
simply focus on incidents of violence or the official government
statements. Poverty and environmental degradation in developing countries,
for example, causes far more damage and suffering than any violent protest.

5. People who attend protests must take personal responsibility for their
actions: violent behaviour is not acceptable.

Ik zou ze andersom genummerd hebben maar het is goed te zien dat er onder
de demonstranten oprechte afkeer bestaat ten opzichte van het gewelddadige
optreden van 'medestanders'.

Treffend ook dat ik het nieuws over FOE-protest tegen demonstratiegeweld
juist via de krant moet leren. Terwijl de mensen die op deze lijst klaagden
over de media-berichtgeving deden voorkomen of dat geweld nu eenmaal een
noodzakelijk kwaad is.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com