Peter van der Pouw Kraan on 19 Feb 2001 12:48:49 -0000

Re: [Nettime-nl] kournikova virus

Decennia geleden was iemand die iets van computers begreep nog een soort
hogepriester naar wie met ontzag werd opgezien. Nu iedere puber met wat
software en zonder veel kennis van zaken een virus of worm in elkaar kan
frotten, zou een politiek bestuurder beter moeten weten.

Toen die 20-jarige inwoner van Sneek nog op de basisschool zat, zei een
bekend hoogleraar in de computerbeveiliging al dat het maken van een virus
een te eenvoudige tentamenopgave was. Zelfs voor die simpele opgave zou
Onthefly zijn gezakt. Dit staat onder andere op de site van Symantec over
zijn knutselwerkje:

 VBS.SST@mm is a VBS email worm that has been encoded using a virus
creation kit.
[...]
.. and if it is deleted, it attempts to recreate itself. Due to a bug in
the code, the worm instead recreates itself as a zero-byte file.

Hopelijk hebben ze bij de automatiseringsafdeling van de gemeente Sneek
meer verstand van computers.

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)