Gabriel Baldovin on Fri, 5 Nov 2010 08:14:07 +0100 (CET)

Re: [Nettime-ro] Raspuns la mesajul lui Dan Perjovschi

Draga Iosif

Din cate stiu eu Dan Perjovschi nu a injurat propriuzis public UNA. A
criticat-o. E o crima? Ma ingrijoreaza faptul ca vad de la un om deschis si un
artist foarte viu isi bazeaza argumentatia pe postulatul ca o institutie (UNA in
cazul de fata) nu ar trebui criticata. E UNA o institutie perfecta? Nu cumva
umanizarea progresiva a institutiilor se datoreaza faptului ca sunt supuse
criticilor cetatenilor? Iar daca Perjovschi a injurat in particular pe un
membru al acestei institutii si acel membru se foloseste de parghiile de putere
pentru a se razbuna pe el atunci e o problema si mai mare... Vad aici problema macrosociala
care se regaseste la nivel microsocial: cineva se foloseste de parghiile
sociale pentru a-si atrage de partea sa anumite avantaje. Asta este prototipul
coruptiei.

Daca nu imi place fata lui Perjovschi nu il primesc in spatiul meu intim, in
locuinta mea. Insa nu trebuie facut acelasi lucru in cazul institutiilor. Daca
o faci te numesti club privat si nu institutie. Si atunci banii iti vin din
donatii/vanzari etc. si nu de la stat. UNA ca institutie in particular si
statul in general nu ar trebui sa fie locuinta cuiva, nu ar trebui sa fie
proprietatea cuiva ci un  loc public de
care sa se foloseasca cetatenii. In cazul de fata ei sunt studentii veniti din
spatul social pentru a fi invatati in mod profesionist despre cele mai noi
tendinte din arta. UNA nu trebuie sa aiba ca principal scop unitatea si armonia
intre colegii profesori ci interesul studentului de a afla cele mai noi, inedite
si autentice lucruri care se intampla in arta. Iar asta nu o pot face filosofii
neoplatonicieni de acolo ci insisi artisti de genul lui Dan Perjovschi. Ca artistii
nu s-au inteles intre ei, ca s-au detestat unul pe altul nu e un lucru nou si
nu se va termina aici. Dar studentul e interesul. Adu-i artistii autentici sa „fure”
de la ei daca vrei sa iti justifici statutul de institutie care usureaza viata
cetatenilor.

O institutie de invatamant superior de arta trebuie sa faciliteze contactul
studentului cu cele mai noi forma de arta. Ea nu este o introducere in
pedagogia artei printre amatori. Asta o fac scolile generale.

M-am saturat de arhiuzitata expresie cum ca Universitatea de Arte nu creeaza
artisti. Dar ce pana mea ar trebui sa creeze! Doar profesori de Educatie
Plastica pe la scolile generale? Oare acesti profesori nu au si ei in principal
rolul de a descoperi si de a da un avant viitorilor artisti inca de pe bancile scolii
dincolo de cel de popularizare a valorilor artei in grosul societatii?

Ok. E bine sa existe si absolventi care vor deveni viitori profesori de
Educatie Plastica. Dar pentru viitorii artisti – cei ce trebuie sa aiba
prioritate – nu se poate face mai mult? Daca tot bagi banii intr-o Universitate
de Arte nu e bine sa le usurezi putin treaba studentilor si sa le facilitezi
contactul cu artistii cei mai importanti in loc sa ii indopi cu vorbe goale cu
care se creeaza maculatura birocratica a dosarelor lor de doctori in arta? Il
ai pe Dan Perjovschi acolo si in loc sa il dezvolti in plan pedagogic il dai
afara?

Multi dintre profesorii de pe la universitatile de arte din tara sunt artisti
mediocri car au pretentia ca au descoperit piatra filosofala a artei si le-o
servesc studentilor. Pedanteria artistic-pedagogica dupa care se ascund este o
scolastica josnica menita sa le acopere lipsa de consistenta. Pe langa faptul ca
ei sunt artisti mediocri sunt destui care nu au nici un fel de instinct
pedagogic. Un Alexandru Chira a lasat gust amar pentru aproape jumatate din
studentii lui. Nu se poate asa ceva!

In timp ce Vlad Nanca e exmatriculat, Nicolae Comanescu trebuie sa intre pe
usa din dos a decorativelor pentru ca nu intra la pictura, Andrei Cadere e
acceptat doar ca model. Majoritatea artistilor care au absolvit spun ca n-au invatat
nimic in facultate de la profesorii de specialitate. E bine ca niste artisti ca
tine sau Patatics, Radvan Ion aici sau M. Bejenaru la Iasi ati reusit sa spargeti
"monopolul" fosilelor si sa aratati studentilor ce inseamna sa fi
artist si nu ce inseamna sa fi faraon. Studentul de azi are mai multe optiuni,
se poate spune. Dar chiar si de un artist autentic de talia lor studentul se
poate plictisi la fel cum insasi umanitatea consumatoare de arta se plictiseste.
Nu e nimic anormal, asta e mersul istoriei artei. Si atunci ai nevoie si de un
Dan Perjovschi si de un Ciprian Muresan si de un Victor Man si de inca destui
altii ca sa predea o arta vie studentilor si nu sa reia formule consacrate si
recunoscute de minister despre limitele artei.

Nu se poate continua asa la nesfarsit. Universitatea de Arte trebuie sa-si
schimbe orientarea pe pregatirea de artisti iar aducerea de artisti autentici
care sa predea in ele ar fi cel mai bun mod posibil de a sustine o astfel de
pregatire. Nu tine doar de UNA ci de insusi statul contemporan care trebuie sa
devina din ce in ce mai transparent.

Ma rog, institutiile statului contemporan nu sunt instrumente pentru cetatean
decat in mod accidental: ele sunt in principal paravane de camuflare a unei
aristocratii sociale care s-a vopsit democratic dar care functioneaza dupa
aceleasi vechi principii ale „dreptului divin” de a stapani „prostimea”. De
asta zic eu ca daca am trai intr-un stat transparent Dan Perjovschi ar fi
profesor la UNA si nu alungat de acolo.

Daca la nemultumirea cetatenilor (in cazul de fata Dan) tu ca stat (in
cazul de fata UNA) raspunzi prin marginalizare si nu prin absorbtie si dialog
cu ei atunci nu pot sa remarc decat reflexe medievale la acel stat. Este un mod
mai cosmetizat al celebrei „Corabii a nebunilor” cu ajutorul caruia statul
clasic scapa de indezirabili.

Cu respect!
G. Baldovin