ioki on Mon, 1 Nov 2010 08:41:31 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Raspuns la mesajul lui Dan Perjovschi

Speram sa nu mai fiu nevoit sa intru vreodata in contact cu Dan
Perjovschi. Intrucat insa mesajul sau referitor la expozitia ?Cities
Methodologies?, deschisa Joi 28 octombrie la Casa Scarlat Ghica /Robescu a
Universitatii de Arte din Bucuresti, nu a fost trimis personal celor pe
care el i-a identificat ca fiind ?vinovati? de eveniment, ci a fost lansat
in spatiul public, ma vad nevoit sa limpezesc sursa frustrarilor sale pe
aceeasi cale.

In primul rand, situatia atelierelor gestionate de UAP este una bine
cunoscuta si sensibil diferita in realitatea sa obiectiva de ceea ce
insinueaza atat de liric DP. E regretabil ca DP si-a pierdut atelierul. Si
eu o sa mi-l pierd in viitorul apropiat. E la fel de regretabil ca atatia
alti artisti, cu mijloace mult mai modeste de lucru si cu nevoi mai mari
de spatiu si-au pierdut in ultimii douazeci de ani spatiile de lucru. As
putea sa amintesc aici nume ca Mihaltianu, Rasovszky, Graur, cativa dintre
membrii cei mai activi ai generatiei noastre - insa ei sunt mult mai multi
? care au fost scosi fara drept de apel (si fara preavizul de doi ani care
i s-a dat lui DP si colegilor lui de catre UNA) din spatiile unde lucrau.
Ei nu si-au pus poalele in cap in public pentru asta, intelegand probabil
inevitabilitatea istorica a procesului de restituire.

Desigur ca in acest proces s-au intamplat si se intampla mari nedreptati,
insa ele sunt in primul rand consecintele unor nedreptati mai vechi facute
de comunisti, care dupa ce au luat puterea, au arestat si eliminat fizic
atatia oameni, proprietari de imobile si averi, si confiscat abuziv tot ce
s-a putut. DP a beneficiat de un atelier intr-o cladire confiscata de
comunisti iar acum aceasta trebuie retrocedata. E atat de simplu. UNA la
randul ei va trebui sa retrocedeze in curand, din aceeasi cauza, Galeria
si toate dependintele pe care le (mai) detine in str. Budisteanu 10. Deci
UNA nu face decat sa se supuna jocului social impus de o noua realitate
istorica, si nu are nimic personal cu DP, care isi da, ca de obicei, prea
mare importanta. Au fost artisti in acel imobil care erau profesori la
UNA, si a fost si din acest motiv o decizie dificila, care a fost luata de
nevoie, nu de placere, si cu toate eforturile de a menaja
susceptibilitatile si greutatile fiecaruia.

Nu e treaba mea sa urmaresc zvarcolirile publice ale lui DP, dar daca
totusi ma obliga sa o fac, atunci ma intreb si eu de ce nu si-a exersat
nervozitatea polemica si simtul civic protestand impotriva evacuarilor
petrecute intre 1990-2010, si a devenit atat de vocal doar cand i s-a
intamplat lui? In fond, DP e cel care declara cui vrea sa il asculte ca el
nu are nevoie decat de pixuri si de un perete gol, caci atelierul lui e
?lumea?. Deci la nevoi mai mici ? enervare mai mare; nu o enervare de
principiu, cu una venind din interese de alt ordin.

Si cu aceasta voi trece la adevaratele motive ale recentei iesiri a lui
DP. Din pacate DP a invatat foarte rapid si fara scrupule arta atat de la
moda in ultimele doua decenii a manipularii prin mass-media. Strategia lui
a fost constant aceea de a se re-contextualiza favorabil in raport cu
institutii sau persoane pe care intai le eticheteaza drept ?oficiale? si
apoi le demonizeaza pentru ca sa apara imaculat, moral, alternativ prin
comparatie cu ele. El se adreseaza preferential celor care nu cunosc
contextul, si/sau pe DP insusi, fiind sensibili la gustul de scandal al
afirmatiilor sale si la aerele modeste de vesnic dizident cu care DP
strabate lumea. Am avut prilejul sa ma confrunt cu urmele trecerii lui
prin diferite contexte internationale, si sa ascult, cu un amestec de
amuzament si tristete, exclamatiile compasionate ale celor care au fost
convinsi de catre DP insusi ca el este un erou marginalizat, in acea tara
obscura si nedreapta unde e nevoit sa isi aiba adresa postala. Nimeni nu
cunostea cariera institutionala post-revolutionara a lui DP: functionar al
Ministerului Culturii, artist achizitionat de catre Artexpo (devenit apoi,
nu-i asa Muzeul National de Arta Contemporana), functia de conducere pe
care o are intr-o revista importanta, chiar atelierul pe care il avea nu
de la Geta Bratescu (cum scrie DP cu o tipica indoire a perceptiei), ci de
la UAP. Si nimeni nu pare a sesiza contradictia intre imaginea artistului
marginal si faptul ca DP face turul Institutelor Culturale Romane din
toata lumea, pe banii publici pusi la dispozitie de catre o institutie
gestionata de puterea politica ? aceea care il persecuta si il tine apasat
pe DP. Nu ma leg de meritele indiscutabile ale artistului DP, sau de
calitatea evenimentelor artistice la care participa sau pe care le
genereaza, ci modul cum el reuseste sa isi transforme succesul intr-un
instrument de santaj.

Din pacate pentru el, DP a inceput sa oboseasca si sa se repete. Intrat in
criza de subiect ? si implicit de imagine, realizand ca MNAC-ul e o tinta
prea uzata, ingrijorat probabil si de oficializarea pe care i-a adus-o
succesul international, DP s-a grabit (prea tare, ma tem) sa identifice o
noua tema: Universitatea de Arte din Bucuresti. Nu vreau sa spun ca e un
subiect cu totul nou, totusi. DP sufera destul de vocal si de mai multa
vreme de lipsa de atentie admirativa pe care ar fi trebuit, dupa parerea
sa, sa i-o acorde UNA. Intr-o logica tipica unei culturi suburbane, DP a
considerat ca el trebuie sa injure pe la portile UNA si sa fie cu
promptitudine rasplatit cu o invitatie de a profesa acolo.
Poate ca ar fi fost mai firesc sa vina cu propuneri concrete de schimbare,
sa faca aliante cu colegii de generatie care munceau acolo si incercau sa
schimbe lucrurile dinauntru, cu efort si cu sacrificii. E bine stiut ca in
Romania, daca vrei sa realizezi ceva pe plan institutional, din pacate
trebuie sa strangi din dinti, sa lupti, sa fii consecvent, sa fii flexibil
fara sa faci compromisuri, sa fii retribuit mediocru, sa iti sacrifici din
timpul personal si sa nu astepti vreo multumire vreodata de la cineva.
Desigur insa ca e mai comod sa stai dupa gard, sa te plangi in gura mare
si sa arunci cu injurii si ironii. Si, dupa cum ne demonstreaza cariera de
orator public a lui DP, acest tip de atitudini sunt incurajate si chiar
retribuite de o opinie publica modelata pe scandal. In acest sens DP nu
este doar produsul propriului caracter, ci si al vremurilor.

Nu am timp acum sa raspund tuturor deraierilor din care e compus mesajul
luI DP. Totusi cateva precizari se cer facute.
Eu nu am expus in atelierul lui DP. Nu i-am vizitat niciodata atelierul
fara sa fiu invitat, si asta s-a intamplat de cele mai multe ori ca sa ii
documentez fotografic productiile artistice, lucru pentru care niciodata
nu i-am luat vreun ban. Mai primesc si acum mailuri de la unii sau altii
care publica acele fotografii in carti sau reviste si care imi cer
drepturile de publicare, pe care le dau fara nici o pretentie. Mi se pare
firesc sa procedez asa, mi se pare trist ca a trebuit sa ma reintalnesc cu
DP intr-un astfel de schimb de mesaje. Singura mea consolare este ca nu
l-am provocat eu.

Cat despre tonul si tematica prestatiei publice a lui DP, nu vreau sa le
psihanalizez, e treaba biografilor sai, mai tarziu. Ce ma intristeaza insa
este ca o personalitate care ar trebui sa functioneze ca model in cultura
din Romania transporta in spatiul public (atat romanesc cat si
international) frustrarile sale personale drapate in chestiuni de ordin
moral, in principii care de fapt se intind exact pana unde tin interesele
sale personale. Cu succesele artistice si financiare pe care le are, DP ar
fi trebuit sa fie mai senin, mai generos si mai relaxat. Dar nu e, si in
cele din urma imi pare rau pentru el.

Iosif Kiraly