Elena Ghitescu on Wed, 23 Nov 2005 09:19:59 +0100 (CET)

Re: [Nettime-ro] 26 NOIEMBRIE: Ziua in care nu cumperi nimic

  Faptul ca in romania majoritatea oamenilor sunt prea saraci ca sa isi  procure cele necesare vietii si ca doar o minoritate isi poate permite  sa cumpere produsele si serviciile oferite pe piata, este un adevar  care nu mai trebuie demonstrat. Dar actiunea din ziua de 26 noiembrie  nu se adreseaza primei sau celei de-a doua categorii. Ea se adreseaza  unui segment de populatie care este cu siguranta minoritar intre  persoanele inscrise la aceasta lista de discutie, dar este din  nefericire majoritar in cadrul societatii romanesti. Este vorba de acel  segment al populatiei care CREDE ca fericirea consta in posibilitatea  de a cumpara sau plati aceasta multitudine de obiecte si servicii pe  care publicitatea ne-o vantura pe la nas. Din el fac parte  reprezentanti atat din prima categorie(cei care nu au bani) cat si din  cea de-a doua (care au).
  In ceea ce priveste mesajul actiunii, nu imi pare a fi unul de  nostalgie comunista. Initiativa vizeaza doar sa faca oamenii sa  reflecteze un moment asupra manipularii mentale caruia cadem atat de  usor prada, inconjurati asa cum suntem de publicitate din toate  partile. De aici si faptul ca aceasta actiune se desfasoara pe o  singura zi. Este doar un simbol, dorinta e ca oamenii sa reflecteze la  pericolul consumerismului, dar nu sa inceteze instantaneu sa mai  consume. Bineinteles ca chiar daca nu vom scoate din buzunar nici un  sfant in acea zi, vom continua sa consumam curent electric, sa bem apa,  sa mancam ceea ce cumparasem cu o zi sau doua inainte, etc. De ce  aniversarile sunt doar o data pe an? Daca eu ii fac iubitului meu un  cadou de ziua lui, inseamna ca il iubesc doar o zi pe an?

  Raspunsul lui Vlad Nanca adresat Laurei Borotea nu este elegant si nici  nu se vrea a fi. Acest raspuns este sincer, spontan, si exprima foarte  bine iritarea de care a fost cuprins Vlad Nanca vazand desfiintata asa  de categoric si in fond chiar rautacios o initiativa simpla si de bun  simt. Mie personal mi-a placut acest raspuns, mai mult decat replicile  care se chinuiau sa demonstreze ca autorul lui nu e "un om fin".   Desigur, societatea romaneasca de astazi e violenta, nervoasa,  imbufnata si in general eleganta e ceva ce ne lipseste in mod cronic.  Sunt de inteles cei care ii deplang absenta. Dar nu cred nici intr-o  "finete" fortata, intr-o inchistare in conventii si intr-o "political  correctness" dusa la extrem. Modul "ideal" de prezentare a unei idei  este naturaletea. Daca avem sentimente atasate unei idei, nu vad nimic  ne-elegant in a le lasa sa transpara din discursul nostru. Dimpotriva,  ele vor veni sa ne intareasca propozitiile.

  Elena Ghitescu