vladimir bulat on Fri, 11 Feb 2005 12:31:17 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Succes pe muzica underground

http://www.cotidianul.ro/index.php?a=2984&shift=1

Succes pe muzica underground
Bogdan Perdivara

Acum zece ani, nimeni nu voia sa auda de el si de muzica lui electronica.
Astazi, Marika este unul dintre cei mai apreciati DJ din Romania. Numele
sau a ajuns, pentru multi, sinonim cu muzica buna.

Florin Marica, DJ Marika pentru cunoscatori, refuza sa faca si sa promoveze
muzica de consum. Zece ani s-a tot mutat de la un radio la altul. A plecat
si de la Atomic Tv, tot din cauza muzicii comerciale. De la mijlocul anilor
’90, a fost unul dintre putinii care s-au implicat puternic in curentul
electronic underground, dar muzica a vrut sa faca de mai dinainte. „Cind
eram mic, ascultam de la fratele meu mai mare foarte mult New Age. Mi-a
placut, am sperat sa fac si eu ceva in sensul asta. Povestea a inceput prin
1994, cind am inceput sa lucrez la radio“. Ascultatorii de atunci ai lui
Marika puteau audia, in emisiunea „Blue Lines“ de la Fun Radio, mult rock
alternativ si muzici electronice greu accesibile atunci, aduse direct de la
case de discuri din strainatate. Florin a pus si bazele unei trupe, „Fire
in Water“, cu care a si luat ceva premii.
„M-am tot mutat dintr-un loc in altul“

Dar publicul nu era pregatit, iar audienta, destul de mica: „Fiind o muzica
mai «underground» mai necomerciala, multi nu erau pe acelasi feeling cu
mine. Era destul de greu sa faci muzica electronica, am si investit mult in
aparatura, din pacate concertele erau foarte rare. Sa scoti un album pe
vremea aceea era aproape imposibil si a trebuit sa renuntam. Nici audienta
la radio nu era cine stie ce. Zece ani m-am tot mutat dintr-un loc in
altul“. Printre mutari, DJ Marika a ajuns si producator de televiziune, la
Atomic TV. Unde n-a incetat sa-si promoveze muzica preferata: „Din 1998 am
lucrat la Atomic Tv, unde am fost re-dactor muzical si producator al unor
emisiuni de gen: „Rockada“, „Metropolis“. „Rockada“ era mai mult pe
alternativ, dar pe „Metropolis“ mai „scapam“ si foarte mult electro. Am
plecat din Atomic anul trecut. Mi-au desfiintat emisiunile, pentru ca la un
moment dat postul a luat-o pe un drum foarte comercial si, normal, in
peisajul acela ce faceam eu nu-si mai avea rostul. Intre timp, am mai facut
niste emisiuni de club si am ramas apoi cu Radio Activ“. Impreuna cu alti
trei colegi, cu care face emisiunea „Selectro“, Florin spera sa scoata
underground-ul la lumina.
Ce inseamna sa fii DJ

Din muzica in muzica, a ajuns sa-si faca propriile sale mix-uri: „Am mai
pus muzica si prin „Club A“ si prin „Backstage“ pe vremuri. Adica doar
puneam muzica, nu pot sa zic ca mixam. Cind am descoperit clubul „Web“,
mi-am dat seama ce inseamna cu adevarat sa fii DJ. Trebuie sa faci trecerea
dintre piese aproape insesizabila, sa legi doua piese intre ele in asa fel
incit cel care le asculta nici sa nu-si dea seama. Ca sa fii bun trebuie sa
simti oamenii pe care ii ai in fata ta si sa-i duci acolo unde vrei tu. Pot
sa spun ca atunci ma simt bine. Tu de acasa pleci cu geanta de viniluri si
in principiu stii cam ce vrei sa faci, dar trebuie sa tii seama si de
public. Intr-adevar, ca sa te impui trebuie sa le dai si ce vor ei. O piesa
pe care o stiu ei, una pe care o vrei tu, pina cind ajungi sa le dai exact
ceea ce vrei tu“, explica DJ Marika tainele meseriei. Citeodata, pe linga
DJ exista si un „agitator“, numit MC (de la Master of Ceremony): „Un MC
intervine peste bucatile instrumentale si conduce lumea spre „punctul
culminant“. Poate cinta, poate striga la ei, poate injura. Comunicarea e
mult mai directa. DJ-ul e mai timid, acolo, nu prea ridica ochii, isi vede
de treaba lui. La noi, o sa vezi mai rar asemenea formule, la happening-uri
gen breakbeat sau drum’n bass“.
E greu sa supravietuiesti numai din muzica

Desi acum publicul e mai pregatit pentru muzica electronica si cluburile
sint de obicei aglomerate, sa supravietuiesti numai din „digeiala“ e destul
de greu: „Trebuie sa-ti cumperi muzica din afara, pe vinil. Trebuie sa fii
la curent cu toate noutatile. Pentru un show, banii pe care ii iau variaza
de la 50 la 250 de euro. La inceput pe mai putin si dupa aceea, daca
oamenilor le place, creste si pretul. Sper ca anul asta sa scot niste
piese, un material care sa placa“.
Muzica electronica este pe drumul cel bun

Dj Marika este de parere ca in muzica electronica mai sint multe de facut
in Romania: „Casele de discuri ar trebui sa fie putin mai receptive, sa nu
mai investeasca in piese comerciale suta la suta. Eu ascult muzica daca are
mesaj. Si muzica comerciala are un mesaj, acolo, dar se cam repeta: „la
mare, la soare“, „Ai venit, ai plecat, m-ai lasat“.

El mai crede ca, totusi, muzica electronica este pe drumul cel bun si la
noi in tara: „Nu ne putem compara cu Anglia, Franta sau Germania. Dar sint
citiva oameni de aici care imi plac foarte mult. De exemplu, Sunday People,
doi frati care de curind au semnat un contract in Germania, Shukar
Collective, cu DJ Vasile («taticul» DJ-ilor romani), Vlaicu Golcea, Matze,
Dan Handrabur. Mai sint Suie Paparude, care de curind au scos si ei un
album nou, dar si multi altii, foarte buni, care au nevoie de promovare“.