Alexandru Patatics on Wed, 14 May 2003 12:12:11 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-ro] Ruxx in Tranzitionland

//RE: [Nettime-ro] Ruxx in Tranzitionland / I.K.

Nu am intervenit de foarte mult timp pe lista in disputele vizind spatiul
artistic RO, si nu fac acest lucru acum pt a tine partea cuiva. Insa pot
spune ca realizez destul de bine ce presupune 'tranzitia' - sau acceptarea
compromisului - pt ca si eu am trait experienta acelui 'compromis' care nu
m-a dus in final decit spre o distantare, treptat tot mai profunda, mai ales
dupa experienta avuta la BV49 in 2001. Dupa cum spui, I.K. <<intre a fi
acolo sau a nu fi deloc (in acesti termeni hamletieni s-a pus problema)>> -
si eu am optat pentru prima varianta (impreuna cu cei cu care am colaborat
atunci).
Din pacate nu sint deloc convins ca am facut bine... astazi vad clar acest
lucru.

Exista multiple motive pt aceasta 'distantare' in cazul meu / 'radicalizare'
in cazul lui Perjo  - incerc sa analizez citeva dintre acestea 'motive' ->

1. personal
incepind de la infiintarea acestei liste mi-am orientat potentialul aproape
in exclusivitate spre zona artistica din RO. Si... din nou, nu sint convins
ca am facut bine...
Am propus proiecte de tip strategic, am incercat sa obtin finantari crezind
ca pot construi ceva pt scena de arta RO sau as putea fi cooptat intr-un
parteneriat cu oricare dintre institutiile menite a se ocupa de acest lucru.
Nu am fost rezervat in a-mi expune ideile in mod deschis, fiind convins ca
daca si altii ar face la fel - rezultatul acestei transparente va molipsi la
un moment dat modelul decizional tipic de 'tranzitie', trecind cumva de
aceasta etapa.
Insa acceptarea acestei 'tranzitii' si a compromisurilor care decurg
inevitabil de aici nu duce la altceva decit la blocajul in aceasta unica
stare.

In fine... cel putin am satisfactia ca am reusit sa infiintez acest canal /
nettime-ro - pe care sint convins ca multi il 'asculta' inca << atunci cind
sporadic se mai uita pe aceasta lista. Elegantza obliga...>> //  Ruxx in
Tranzitionland versus [Nettime-ro]

2. din p.d.v. institutional -
cred ca totusi ne deosebim radical, chiar daca sintem de <<aceeasi parte a
baricadei>> // I.K. - 'luptam' cu arme foarte diferite in conditii foarte
diferite iar 'strategia' institutionala tinde sa se distanteze tot mai mult
de cea a celor care nu se integreaza direct intr-o varianta sau alta a
acestora.
Acest lucru poate fi firesc doar pina la un punct -> care ar trebui sa fie
unul de echilibru - intre aspiratiile declarate de a sustine strategic scena
de arta RO // si cele de a se auto-sustine (tot 'strategic' ;-) intr-o
'tranzitie' / 'compromis' continuu...
Si aici, dupa parerea mea, exista o grava greseala de sistem - un MC daca ar
exista... (fie el si MCCR) - ar trebui sa vegheze asupra acestei balante
foarte delicate, investigind in permanenta ce se intimpla intre societatea
civila, institutii, interesul national in ceea ce priveste afirmarea scenei
RO pe plan international, in ce masura se pastreaza transparenta decizionala
etc. etc. Si aici sint perfect de acord cu I.K. -> <<MCCR are o politica
perdanta, orientata preponderent spre trecut si foarte putin spre viitor.>>
Eu as spune ca nu e interesat deloc de viitor pt ca e incremenit intr-o
singura stare -> cea de mentinere a "tranzitiei". Probabil nu este
intimplator ca actualul MCCR nu are "directie de artele vizuale" pt ca nu
are nevoie de nici o directie si de nici o strategie, el nu planifica nimic
din timp, este vesnic surprins in ultimul moment de evenimente (artistice...
oare ce inseamna 'bienale'??? ;-) pe care trebuie sa le finanteze "de voie
de nevoie". Acesta este si motivul pt care nu sint banii decit in ultimul
moment - sau mai bine zis atunci cind e deja prea tirziu !!! Acum poate nici
macar cei 'din aceeasi parte a baricadei' nu mai pot face mare lucru cu ei
si... trebuie sa-i returneze...

3. din p.d.v. social
"generatia tinara imbatrineste" - e un citat din Graur - care spune multe...
Ca sa revin la motivele 'distantarii' mele - pe care incercam sa le
analizez - cred ca actuala generatie tinara nu mai are foarte mult in comun
cu cea care tocmai 'imbatrineste' -> pt ea incompatibilitatile nu sint chiar
atit de esentiale, fie pt ca inca nu are senzorii suficient de dezvoltati pt
ca sa perceapa cum se petrec lucrurile in 'tranzitie', fie pt ca pur si
simplu nu este interesata de altceva decit de oportunitatile imediate de a
se afirma undeva, oriunde si in orice imprejurari! Nu au ei nici o treba cu
'scena RO' si nici cu 'strategia MCCR' sau cu cei de pe o parte sau alta 'a
baricadei'. Nu au inca rabdarea de a 'construi' ci numai de a 'consuma' ceea
ce se ofera aici si acum! Corect! Nici nu este timp pt altceva...
Iar in privinta noastra, a celor care imbatrinesc alaturi de Perjo si inca
sint obsedati de 'constructii' - e asa cum zice el! - unii aduna
'caramizile' si altii planifica 'golurile'... desi sintem in continuare de
aceeasi parte a baricadei...

// ap