Iosif Kiraly on Tue, 13 May 2003 07:59:37 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-ro] Ruxx in Tranzitionland

Draga Dan,

Urmaresc de mai mult timp cu un amestec de amuzament si tristete (daca poate exista asa ceva) mesajele tale despre institutiile de arta si invatamant din RO. Amuzament pentru ca stilul in care scrii e de multe ori savuros (ca si pilulele tale din 22); tristete pentru ca lucrurile la care te referi sunt de obicei grave. Mai am insa un motiv de tristete si anume faptul ca simt cum te radicalizezi tot mai mult si devii din ce in ce mai negativ indepartandu-te cu fiecare zi ce trece de cei care odata iti erau daca nu prieteni macar parteneri de discutii cu care imparteai aceleasi valori artistice si sperante de viitor. In ce ma priveste, cred ca nici acum lucrurile nu s-au schimbat referitor la sistemul de valori artistice la care ne raportam.

Sunt de acord in multe privinte cu opiniile tale insa as vrea sa ma refer mai jos la unele aspecte in care sau nu ti-am inteles clar pozitia sau pur si simplu am alta parere. Cred ca o reglare de tir din partea ta ar fi benefica pentru toata lumea.

Parerea mea e ca MCCR are o politica (ma refer aici doar la capitolul arte vizuale, pe care il cunosc mai bine) perdanta, orientata preponderent spre trecut si foarte putin spre viitor. Faptul ca ministrului nu ii place si nici nu intelege arta contemporana nu e o scuza. Si cand spun "ministru" nu ma refer neaparat doar la cel de acum, la care lucrul acesta este evident. Nici cei dinainte nu au fost mai toleranti. (Aminteste-ti episodul Bienala din Venezia ‘99 si prestatia ministrului si ministerului de atunci). La fel a fost si in 2001 (cei care au participat sustin ca a fost mai rau) iar anul acesta promite sa fie si mai rau din acest punct de vedere (respectarea termenelor, virarea banilor, etc.)

La minister si la persoanele care iau decizii acolo e vorba de o ORIENTARE GRESITA daca nu chiar de rea intentie sau poate amandoua. Acolo nu mai e loc de nuante; cred ca e bine ca lucrurile sa fie spuse raspicat si de cat mai multa lume.

Cand vorbim insa de MNAC cred ca lucrurile trebuiesc mai nuantate si in nici un caz bombardat la gramada cu restul politicii ministerului. Eu personal nu cred ca a avea un muzeu de arta contemporana e un lucru rau. In aceasta privinta nu am inteles pozitia ta. Tu crezi ca Romania nu are nevoie de asa ceva sau doar ca amplasarea lui in Casa Poporului e criticabila? Nici mie nu mi se pare locul cel mai potrivit insa intre a fi acolo sau a nu fi deloc (in acesti termeni hamletieni s-a pus problema), eu optez pentru prima varianta. Si nu numai eu. Pot sa iti dau, daca vrei destule nume de artisti nationali si internationali cu care am discutat despre muzeu si carora nu li s-a parut deloc deplasata aceasta idee.

Consider ca a fost o regretabila greseala din partea celor care aveau puterea si posibilitatea de a atrage colectia lui Ludwig ca s-au incapatinat sa ii ofere tot casa poporului impotriva vointei acestuia iar el pana la urma a refuzat. Puteau foarte bine daca doreau sa gaseasca o cladire pentru colectia Ludwig asa cum au gasit de curand pentru colectia de Harti a premierului... Acolo a fost un targ (va dau colectia daca ii gasiti o casa onorabila) jucat prost.

In cazul MNAC nu a fost nici un targ. Din cate stiu eu, dar poate ma insel, a fost o initiativa* a lui A. Nastase care l-a desemnat pe Oroveanu pentru indeplinirea ei. Putea sa il desemneze pe Viorel Marginean (ca tot avea faima de "bun manager" si a fost ministru si director la muzeul National de arta) sau Sabin Balasa ca e "cel mai mare artist roman" sau Alexandru Ghildus, ca a fost presedinte UAP, etc. Daca Oroveanu refuza, cu siguranta s-ar fi gasit cineva care sa accepte. A facut bine ca a acceptat, a facut rau? Putem doar specula.

Pentru orice om de buna credinta care cunoaste cat de cat scena artistica RO si a vizitat cele doua expuneri ale achizitiilor facute pana acum cred ca e evident ca aceasta colectie exprima intr-o proportie destul de mare arta romaneasca contemporana, cu sculptorii, pictorii, graficienii, fotografii, video-artistii ei cei mai reprezentativi. Ca ne place sau nu arta RO asta e alta discutie. Ca mai lipsesc unii sau altii se poate si asta dar nu cred ca lipsesc foarte multi; dealtfel sunt expusi doar o parte din cei colectionati. Deci vreau sa spun ca ORIENTAREA in cazul MNAC nu mi se pare gresita. Dealtfel aceasta orientare nici nu e agreata de catre cei mai multi dintre capii din MCCR si din comisiile de cultura parlamentare. "The fat guy with the Canon" (care de fapt e un Nikon F5... se mai inseala si Spoerri) periodic este chemat sa dea socoteala la comisia parlamentara de cultura in fata unor personaje gen Adrian Paunescu, Ungheanu, Dolanescu, etc. despre de ce si in ce fel se cheltuiesc banii contribuabilului pe un muzeu de arta contemporana cand ar putea mai bine sa se mai faca niste monumente in plus, etc.

Cam in acesti termeni se pun problemele de catre "alesii natiei", cei care dau drumul la bani. Si prin asta vreau sa spun ca nu Oroveanu sau Ruxandra Balaci ar trebui sa fie tintele tale predilecte caci paradoxal, chiar daca vrei sa accepti sau nu, ei sunt de aceeasi parte a baricadei cu tine in lupta cu ignoranta in domeniul artelor vizuale din MCCR, Parlament si din tara in general.

As mai avea multe de spus insa vad ca m-am lungit destul de tare si cu siguranta ca nu toti cei de pe lista sunt interesati de arta contemporana RO si MNAC asa ca ma opresc aici.

I.K.

* Cu toate ca acum nu mai are nici o importanta, nu pot sa nu ma intreb cine a fost pasarica ce i-a soptit lui Adrian Nastase despre posibilitatea de a face un muzeu de arta contemporana in RO. Si de ce tocmai la Casa Poporului? Ma insel sau imi aduc bine aminte ca si Lia impreuna cu tine erati intr-o vreme sustinatorii unei astfel de idei (cu siguranta in alta locatie)? Stiu ca si Simona Tanasescu in anii cand era director la departamentul de arta contemporana (departament anihilat practic in noua organigrama a MCCR) era foarte incrancenata in aceasta idee (ea vedea muzeul in hala Obor).

De curand, cautand printre niste lucruri vechi am dat de o cutie in care am gasit un teanc de hartii care erau de fapt niste formulare intocmite si impartite de catre redactorii revistei Arta de la inceputul anilor 90 si completate de mai multi artisti romani prin 91 sau 92. In fomular li se cerea opinia in legatura cu infiintarea unui Muzeu de arta Contemporana Romaneasca (care prescurtat era MACRO, suna mai bine cred eu, decat MNAC...) Trebuia atunci sa apara un numar din Arta (care nu a mai aparut) pe aceasta tema. A aparut insa acum un an sau doi, daca imi aduc bine aminte un numar din Artelier, cu alt formular, dat altor artisti...

A existat deci o framantare in acest sens care denota ca ideea plutea in aer si pana la urma probabil ca era inevitabil sa se finalizeze cumva.