Adrian Mihai on Sat, 6 Apr 2002 10:44:09 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Re:propunere

Sunt curios daca cei ce au participat la proiectul de la Buzesti au
reusit sa se detaseze de simpatii si antipatii pe teren, la fata
locului, atunci cand fotografiau/documentau. Daca au rezistat umanei
tentatii de a simpatiza sau ridiculiza "subiectele" fotografiate in
cotloanele gandurilor lor. Spre deosebire de "arta", cat de mult
afecteaza implicarea emotionala "aspectul" obiectului documentat?

In alta ordine de idei, imi vine acum in minte un exemplu de
'ne-implicare' malitioasa si destructiva. Probabil ca va amintiti
controversa legata de un documentar recent despre copiii din canale.
Scena in care un "subiect" isi taie venele in fata camerei. Raman la
parerea ca a filma ceva ce se desfasoara "natural" in fata lentilei
este una si inducerea unei stari in subiect prin prezenta camerei
este cu totul altceva. Am sustinut in controversa respectiva ca in
timp ce operatoarea, in teorie, avea obligatia sa filmeze ceea ce i
se prezenta in fata lentilei, in cazul respectiv a speculat faptul ca
prezenta camerei a incitat subiectul sa comita actiunea respectiva.
Era evident din imagini si dialogul subiectului cu operatoarea ca
subiectul isi taia venele pentru camera, pentru a arata camerei actul
in sine.  Angajarea camerei intr-un act exhibitionistic cu consecinte
destructive pentru subiect, din punctul meu de vedere, invalideaza
"caliatatea jurnalistica'.

revenind la "muzeificare" si conservare, se poate argumenta, nu fara
oarece temei, ca s-ar putea trai interesant si intr-un prezent din
care am reusi sa intelegem/percepem mai mult decat pojghita
facilitata de simturi, un prezent eliberat atat de poveri trecute,
cat si de rigide cofraje pentru pasii viitori