Bogdan Achimescu on Mon, 25 Mar 2002 11:22:07 +0100 (CET)

[Nettime-ro] open source project

Draga Sani - raspund cu intarziere - precum imi este felul - la propunerea
lansata "Open Source"

Ca s-o parafrazez pe absurdolaoga noastra preferata (Dana Sucala),
propunerea este pe atat de interesanta pe cat de neinteresanta.
Este interesanta deoarece conceptul Open Source si-a dovedit vitalitatea in
alte domenii (software, muzica, mai stiu eu ce?). Neinteresanta este
"largimea de banda" excesiva a intreprinderii,
Chiar si cand ingustezi spectrul de teme (intr-un e-mail ulterior),
alcatuind un "top", ramanem cu:

invatamantul artistic,
scena de arta,
canalizarea resurselor,
comenzi si achizitii,
lobby cultural,
strategia MCC - ONG,
management,
documentare,
alternative UAP,
critica,
arta si activism,
spatiul public expozitional alternativ.

La sfarsit mai este si un "etc".

Pai, Sani, o propunere atat de larga are deja un nume: se numeste "viata
culturala a unei intregi tari" (sau renasterea vietii ei culturale).

Raspunsurile anemice de pe Nettime probabil ca se datoreaza "largimii"
coplesitoare a subiectului...

Un alt motiv pentru lipsa de feedback (ma rog - apatia e pe Nettime, poate
ca ai primit feedback pe alte canale) este un oarecare individualism al
nostru (al fiecaruia dintre noi in parte).

[...] - aici am taiat un intreg discurs cu care nu vreau sa plictisesc pe
nimeni - [...]

Deci poate oamenii nu reactioneaza fiindca individualismul lor "natural" le
spune "nene, vezi-ti de treaba, ca nimeni nu o sa-ti faca temele pt. tine in
timp ce tu faci temele <tuturor>"

Temele Tuturor (Registred Trade Mark), temele pe care le lansezi, tin de un
proiect atat de vast incat, daca dam "zoom out" numai un pic, vedem, dincolo
de cultural, politicul, istoricul si "Nation Building-ul" de care vrea sa
fuga pana si d-l Bush.

Eu zic: chiar si un proiect cu o miza (premiza) mult mai ingusta, dus la bun
sfarsit, atinge intr-un fel toate punctele pe care vrei tu sa le punctezi,
intr-o formula mult mai fezabila decat abordarea lor totala, programatica.
Altfel, riscam sa devenim precum romanul (sau polonezul) la lucru in
strainatate care, intrebat ce stie/vrea sa faca, zice: "orice!".

As prefera sa lucrez la _un_ film (ceea ce si fac) si sa-i las pe altii
sa-si bata capul cu educatia artistica, etc. Nu o spun din comoditate sau
din dorinta de a fi un artist mansardist, strain de o perspectiva mai larga.
Chiar si fara sa ne punem aceasta perspectiva larga in fata, si asa ajungem
sa facem management, educatie, lobbying, politica culturala si activism,
critica, sa scriem recenzii. Mai lipseste sa devenim colectionarii
propriilor lucrari - ce tot zic?? am si devenit.

Deci, Patatics, am o idee: hai sa facem un film. Tu te stii la chestiile
astea (Premiere, samd). Nu, nu vulgarizes. Eu vin in Romania (nu stiu cand,
dar vin). Virgil a zis ca-l intereseaza si pe el, - am fost cu el la risărci
langa Arad. Am nevoie de un boom operator (microfonist) si de alte cate si
mai cate. poate mai este cineva interesat - nettimisti, este cineva
competent in inginerie de sunet? Am multe casete si o gramada de
hard-discuri (ultima afirmatie e o minciuna). Dupa ce facem filmul il
lobizam (de la lobbying), il criticam, il expunem alternativ si
mainstreamist, incercam sa-l vindem MCC-ului, sfarsim prin a-l vinde in
strainatate, dar nu face nimic, il multiplicam, si dup'aia mai facem si
altceva.
Poate mai este cineva interesat - nettimisti, este cineva competent in
inginerie de sunet? Sunt actori printre noi? Scenaristi?

Trebuie sa ma opresc din scris inainte sa propun creerea unei cinemateci,
unui institut de operatorie alternativa, a unui festival de filme de metraj
in yarzi, a unei colectii de creatie video-cinematografica contemporana, a
unei biblioteci est-europene de time-based art, a unei burse pt. tineri si
batrani videasti, a unui partid...

OK, noapte buna!
Bogdan

<x-charset Windows-1252>pentru membrii listei nettime-ro,
as dori sa relansez oferta de a participa la proiectul 'Open Source' in mod
practic, prin stabilirea unui 'top' de subiecte care ar putea fi considerate
cele mai semnificative pentru scena de arta contemporana (RO).

Personal, as lansa citeva subiecte, fara a avea pretentia de a alcatui un
'top', desi acest lucru ar fi util daca l-am putea face impreuna.
(pentru a genera din start un potential meta-continut dinamic, am incercat
sa orientez titlurile dihotomic)

1. invatamintul artistic academic RO // alternative independente ?
2. scena de arta RO // fluxul artistic conemporan international
3. participarea RO la cele mai importante evenimente internationale //
strategia interna
4. canalizarea resurselor (de factura externa sau bugetare) // capacitatea
reala de valorificare a acestora in cadrul actualului sistem institutional
5. comenzi sociale, achizitii etc. (un subiect deja in 'top'...) //
strategia de finantare a proiectelor contemporane individuale
6. 'lobby' cultural RO // capacitatea de reciprocitate intr-un 'parteneriat'
7. strategia MCC // strategiile ONG
8. management & documentare // 'teamwork' sau capacitate
inter-comunicationala reala
9. UAP // alternative ?
10. critic, curator, documentare // artist, activist, experimentare
11. spatiul public de expunere // alternative ?

etc.

Cele de mai sus reprezinta un grup de subiecte 'programatice' cu privire la
caracteristicile determinante generale ale scenei de arta contemporane (RO),
insa acest lucru nu inseamna ca proiectul 'Open Source' se doreste a fi in
exclusivitate dedicat unei 'cauze activiste'.
Cred ca preocuparile multora vizeaza o sfera a aplicabilitatii practice, de
creare de continut artistic, respectiv acces la mijloace sau de analiza
asupra acestora. Din acest grup de subiecte ar putea face parte urmatoarele:

1. 'obiectul' in arta contemporana de factura clasica // 'obiectul' virtual
media, net, computer
2. mediul instalatiei // mediul 'performance'
3. video, DVD, narativ // data base, CD-ROM
4. 'net' tools // web, html, flash, director
5. aplicatii 'media' in proiecte ambientale // arhitectura contemporana
6. aplicatii grafice in domeniul spoturilor TV // industria publicitara
7. instalatia 'software' // 'interfata' grafica (colaborare in echipa cu
programatori software)

etc.

-------------------------------
PS - am primit citeva raspunsuri la proiectul 'Open Source' in particular,
pe adresa mea personala.
Tin sa multumesc in mod deosebit celor care mi-au raspuns, insa in acest fel
conceptul de la care am pornit [Open Source] nu ar mai avea sens.
Invit deci pe cei care ar dori sa propuna unele subiecte, poate total de
alta factura decit cele pe care le-am imaginat eu, sa o faca deschis pe
lista.

multumiri anticipate,
//ap

</x-charset>