Jeroen van Loon on Mon, 26 Sep 2016 16:46:35 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Cellout.me: Mijn DNA data staat nog 2 dagen te koop

Ik heb mijn volledige DNA profiel - 380gb aan DNA data - voor één jaar te koop gezet op internet via www.cellout.me <http://www.cellout.me/>.
Deze veiling loopt over 2 dagen - op 27-09-2016, 00:00 - af, waarna mijn DNA data verkocht wordt aan de hoogste bieder.
Het hoogste bod staat momenteel op €600,-.

De koper zal eigenaar worden van een extreem persoonlijk ‘zelfportret’ in de meest moderne versie: 3 miljard regels code, bestaande uit een A, T, C of G welke samen mijn genetische blauwdruk vormen en al mijn erfelijke informatie bevatten, inclusief deels van mijn zoontje, zus, ouders en oma. De verkoop van dit kunstwerk trekt toekomstige digitale cultuur het heden in met nieuwe vragen omtrent auteurschap, intellectueel eigendom, copyright, privacy, de waarde van data en ethiek.

“My first reaction to his project was indeed a moral dilemma: what abuse can opportunists put his genome to, shouldn’t it be protected, he should claim copyright, claim authorship!
And voilà, there we are, in a field where ownership, authorship, copyright of art on the internet is being discussed, we are in the public space where the privacy of your money and the integrity of your life is challenged on a daily base.”

(Cees de Boer: curator van het Nederlands paviljoen op de Biennale van Venetië, 2015, over Cellout.me <http://cellout.me/>)

Ik wil u via deze mail de mogelijkheid geven om een bod te plaatsen op mijn DNA data én u uit te nodigen voor het closing event van cellout.me <http://cellout.me/>.

Uitgebreide documentatie (foto’s, teksten, links) van Cellout.me <http://cellout.me/> is hier te vinden:
http://jeroenvanloon.com/download/Cellout_me_Jeroen-van-Loon_2016.pdf <http://jeroenvanloon.com/download/Cellout_me_Jeroen-van-Loon_2016.pdf> (12mb)

Ik nodig u van harte uit voor het closing event van cellout.me <http://cellout.me/> bij V2_ Lab for unstable media te Rotterdam.
Op 27 september 2016 is de installatie cellout.me <http://cellout.me/> hier tussen 18:00 en 21:00 te bezichtigen.
Om 20:00 zal ik door de curator van V2_ worden geïnterviewd.
Om 20:30 drink ik graag met u een drankje om daarna cellout.me <http://cellout.me/> afsluiten.

Meer informatie: https://www.facebook.com/events/230297000706263/ <https://www.facebook.com/events/230297000706263/>

Met hartelijke groet,

Jeroen van Loon