Patrice Riemens on Mon, 26 Oct 2009 15:28:53 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Teken het protest tegen de bezuinigingen op de landelijke digitale infrastructuur

> Hi, zonder iets af te willen te doen aan de goede bedoelingen van dit
> protest, wil ik wel graag wijzen op de merkwaardige wanverhouding
> tussen wat men in Den Haag en Brussel bereidt is neer te leggen voor
> 'erfgoed' en de geringe bedragen die er zijn voor het bestuderen en
> verder vooruitbrengen van de publieke digitale cultuur in het heden.
> Ik heb hierover net een blogposting geschreven, in het Engels. Waarom
> is het verleden zoveel belangrijker dan het heden, en de toekomst? Ik
> mis de diskussie daarover. Ciao, Geert

> [...]

(...)

Los van wat Geert hier schrijft, en om binnen de vijwer van de Nederlandse
politiek te blijven, ben ik toch wel benieuwd naar de motivatie van zo'n
drastische bezuiniginfgslag, die eigenlijk neerkomt op kappen met de
subsidiering.

Politiek gezien is het ook een merkwaardig besluit, immers er zou komend
financiele jaar niet (hard) bezuinigd worden om het verwachte (zij het  mi
illusoir - but that's another story)  herstel van de economie niet in
gevaar te brengen. De pijn zou pas het jaar daarrop geleden gaan worden.

Maar wat dit beleid sec betreft: is er sprake van het aanhoudend onbegrip
van politici (en beleidsbepalende ambtenaren) voor het digitale? Of
onvrede met het huidige culturele 'nieuwe media' landschap en onmin met
zijn vertegenwoordigers? Wordt een en ander ergens toegelicht, of althans
geanalyseerd? Ik tast in het duister.

Of is er wederom sprake van hapsnap, hak op de tak beleid, en het volgen
van de waan van de dag ('het net is zoooo 2005...' ;-)

Graag hierover ook discussie.

cheers all the same, patrizio en Diiiinooos!

PS Het is inderdaad altijd moeilijk om het heden als toekomstige
geschiedenis te zien. Zie bv de moeiete die het kost om kenmerkende ( maar
'foeilelijke'; 'betonnen gedrochten') mid/laat-20e eeuwse gebouwen te
behouden voor de sloop...