Kees on Fri, 27 Jul 2007 21:21:03 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] jansen

Begin gerust eens een programma dat 'Zomer Gasten' heet, kan je veel van leren over deze materie...

Regards, Kees.

Op 27-jul-2007, om 13:49 heeft alfred het volgende geschreven:

Zeg Sam,

Mij verbaasd het niks, de VPRO en jatten heb ik eerder meegemaakt.
Het is dus zeker gejat en ze denken mooi op reputatie van de naam te teren.

Aanklagen die hap!
Groet Alfred Broer

Op 27-jul-2007, om 11:05 heeft Niels Huijbregts het volgende geschreven:

Hoi,

Op 27-jul-2007, om 10:21 heeft Sam Nemeth het volgende geschreven:

Is jullie ook opgevallen dat de VPRO, conform de Zeitgeist een ‘nieuw, licht onderzoeksjournalistiek’ programma aankondigt dat Jansen en Janssen heet? Is dat niet tegen het zere been van Jansen en Janssen, het uit de kraakbeweging voortgekomen onderzoeksbureau dat zich nog steeds kollektief noemt, met een k?

Dat moet je aan Buro Jansen & Janssen vragen, maar volgens mij kunnen hun benen tegen een stootje.

Er zijn twee mogelijkheden:
a. De factchecker van de vpro is met vakantie

De VPRO wist van het bestaan van het Buro, toen ik ze er een maand geleden op wees.

b. Ze hebben het gewoon gejat.

Ze hebben gebruiken dezelfde naam. Of dat echt jatten is, hangt af van wat de uitgever van Kuifje ervan vindt.

Ik denk dat er in deze tijd van merkenrecht-enforcing zeker wat tegen te ondernemen valt. Een programma dat zich in hetzelfde veld beweegt met dezelfde naam –die natuurlijk ook weer geleend is van Hergé-, dat is nu al verwarrend maar hoe moet dat als er iemand iets ‘onderzoekt’ over tien jaar? Dan weet er niemand meer wie voor wat verantwoordelijk is.

De VPRO J&J onderzoeken o.a. de energiezuinige auto, afvalscheiding en de klimaatneutraalbeweging. (ok, ze doen ook iets met privacyschending) Volgens mij zitten ze elkaar niet in de weg. Hoe meer waarheid er boven tafel komt, hoe meer vreugd, nietwaar?

Bij de originele Jansen en Janssen was ook nooit duidelijk welke Jans(s)en waarvoor verantwoordelijk was. Toch leidde dat niet tot onhoudbare situaties :)

Ciao