Peter Luining on Mon, 17 Nov 2003 15:14:46 +0100 (CET)

[Nettime-nl] 'Wat zie ik, ben jij werkloos?'

ROERMOND - Iedereen kan via de website van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), het voormalige arbeidsbureau, aan de weet komen wie er bij hem of haar in de straat werkloos is.

Via internet zijn de privé-gegevens van tienduizenden werklozen voor iedereen toegankelijk. De Amsterdamse stichting Bits of Freedom (BOF), die waakt over de privacy en burgerrechten op het gebied van informatietechnologie, vindt deze werkwijze van het CWI laakbaar, laat een woordvoerder van BOF maandag weten.

"Werkzoekenden leveren bij het CWI hun CV in", legt woordvoerder M. Wessling van BOF uit. "Vervolgens ontstaat er onduidelijkheid of die CV op internet terecht komt. Als je de website werk.nl van het CWI bezoekt, kun je daar een postcode intypen om te zien wie er in de omgeving werkzoekende is. Dat betekent dat ik weet wie er in mijn straat geen werk heeft, en dat is onacceptabel. Ik hoorde onlangs nog van iemand dat die door zijn buurman werd aangesproken, zo van: hé, wat zie ik, ben jij werkloos?".

Volgens BOF hebben veel werklozen geen verstand van internet, en kunnen dus geen eigen keuze maken over wat er met hun CV gebeurt. Een woordvoerster van het CWI in Amsterdam wuift de bezwaren van BOF maandag weg: "Iedereen kiest er zelf voor of zijn of haar CV op internet komt. Bij aanmelding op de website staat automatisch het vakje "anoniem" ingevinkt. Dat moet een werkzoekende bewust aanklikken om met naam en telefoonnummer vermeld te kunnen worden."

Maar volgens BOF komen op die manier ook geheime telefoonnummers van mensen op internet. "Het CWI zou de mensen beter moeten informeren over wat er met hun gegevens gebeurt", vindt Wessling. "Veel werkzoekenden zijn bang dat als ze niet op internet willen, dat door het CWI wordt opgevat als werkweigering".

Het CWI gaat half december een extra veiligheid inbouwen. Vanaf dan moeten werkgevers (of andere bezoekers van de site) eerst inloggen en hun mailadres opgeven voor ze bij de gegevens van werkzoekenden kunnen. "Maar we gaan de drempel niet te hoog maken", aldus de woordvoerster van het CWI. "Want het doel van de site is werkgevers en werkzoekenden bij elkaar te brengen."

http://www.nu.nl/news.jsp?n=233569&c=50