Josselien Janssens on Sat, 13 Sep 2003 12:32:34 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Datisgewoon OW-AH!

In respectvolle nagedachtenis aan het levenswerk van Anna Lindh en "Mister Lee":

Evel, ik vind Linksistisch NL soms zo MOEILIJK. Ik kan het weten, ik ben er genetisch door
gemanipuleerd. Mijn mams is haar leven begonnen als mede-oprichtster van de PPR in NH,
voerde in de jaren 70 al campagne tegen dioxine-uitstoot en de uitbreiding van Airport
Shopping Mall Lanes. Weet je nog, 30 jaar geleden, in de tijd dat vrouwen die niet achter
het exclusieve recht van aanrecht stonden vaak nog recht in hun gezicht uitgelachen werden
door de sigarenrook!? Tegenwoordig worden ze ook gewoon vermoord als politici. Of
overleven ze (behalve als statistische factor in de NL regering en bedrijventop) en gooien
ze het poldermodel net zo vrolijk mee in de uitverkoop omdat ze na hun politieke carriere
OOK in dikbetaalde multinationale raden van bestuur hopen terecht te komen. Mijn paps is
geboren als PvdA burgemeester, het type dat ondanks al die bijna onoverkomelijk schuivende
partijpanelen wel consequent racistische uitingen tegen durft te spreken als voorzitter
van de raadsvergadering.

Hoe dan ook, door gewoon te ademen overtreed je altijd wel ERGENS een -onduidelijk
geschreven of duidelijk ongeschreven- linksistisch NeeZOmoettut-regeltje. Wat dan uit den
treure duidelijk gemaakt wordt door verontwaardigd protesterende mensen die zo precies
weten wat andere mensen allemaal fout doen dat ze het kennelijk zelf niet druk genoeg
hebben met maatschappelijk nuttige bezigheden. Laaang voordat het Rechtse militaire
groothandelsregister je ook maar in de verste verte op de Echelon-radar gesignaleerd
heeft! 99% van de tijd slaag ik er dus in beleefd mijn mond te houden omdat ik het ondanks
alles eigenlijk wel met linksistische hoofdlijnen eens ben. En 1% van de tijd ga ik er
echt *bijna* LPF van stemmen, omdat je daarmee tenminste nog lekker ambivalent alle kanten
op kan, waaronder dus demonstratief op de practische milieuvriendelijke fiets naar de
Troonrede.

Evel: Die 'oproep tot boycot' in die eerdere boodschap naar Nettime van je, dat was niets
anders dan het delen van vreselijk relevant nieuws zoals je meestal doet, en het geven van
statistische informatie wat betreft jouw persoonlijke winkelgedrag. En een verzoek om
informatie over het winkelgedrag van deze week van anderen. In de vorm van het doorsturen
van woordkeuzes van iemand anders, die, net als jij, gebruik maakt van het vrije
marktmechanisme. Dat er nou eenmaal is, als 'fact of life', of men het nou leuk vindt of
niet. En dat valt dus natuurlijk best zinnig en zonder handelsoorlogen te reguleren tussen
beschaafde volkeren als iedereen maar braaf als grote volwassen Cowboys meewerkt.

Ditto voor de vrijheid van meningsuiting die er ook is of "zij" het nou leuk vinden of
niet. Zolang "wij" er maar fijntjes en voorbeeldig manipulatief gebruik van blijven maken.
Op basis van het zelfstandig beoordelen van wat er zich feitelijk zoal in de actualiteit
afspeelt. En het feit dat mensen zoals jij DAT doen, is een van de factoren die Nettime zo
de moeite van het koppensnellen waard maakt.

Nou, dus om je vraag te beantwoorden, betr. winkelstatistiek: Gisteren op weg naar een
milieubewegingsvergadering (da's een typisch Westers werkwoord met een oneindig aantal
complexe politieke vervoegingen) snel AH binnengerend voor mechanisch geprocessed,
radioactief bestraald en gecomputeriseerd verpakt ontbijt. Waarin pesticiden en de
verkeerde soort agriculturele subsidies zwaar oververtegenwoordigd zijn. En GMO's zouden
dat ook want er stond geen "Gedefinieerd Biologisch" labeltje op, ware het niet dat ze
sinaasappels geloof ik nog net niet GMO-en? Of alleen nog maar experimenteel?

Ik had geen keus. Echt! Het was te druk bij de bakker en ik heb als werkmier in de
milieubeweging vanwege de toestand in de wereld toch al geen tijd om boodschappen te doen.
Het alternatief was de vreselijk belangrijke vergadering overstemmen met rommelende maag
en slechtgehumeurd gebrek aan koolhydraten. Zoals de meeste supermarkten mijd ik de AH
toch vrijwel mijn hele bewuste leven zoveel mogelijk, omdat het nou eenmaal een supermarkt
is. En daar voel ik mij altijd veel te kunstmatig gekoeld, verlicht, geacclimatiseerd,
gecamerasurveilleerd en gedragstechnisch geanalyseerd in. Geef mij maar de prijsbewuste
vrije openluchtmarkt in de seizoengebonden regen. Daar is shoppen nog het echte
avontuurlijke wilde westen, want je moet dan zelf op de kwaliteit letten en je niet laten
afzetten, niemand anders garandeert het voor je!

Gelukkig ben ik in deze wereld een ongelooflijk bevoorrecht mens waarvoor ik wat
God dan ook moge wezen nederig op blote knieen dank. En kan ik mij, met mijn bescheiden
betaalde linksistische vaste baan en mijn verplichte ziektekostenverzekering, net 1 wortel
per week veroorloven bij de OW-de Onbespoten Winkels TM. Die veel duurder zijn dan de AH,
door hoe zij ecologisch geinspireerd zijn door de mogelijkheden tot
Imitatie-AH-style-styling van een Echt Eenheidsassortiment. Het personeel in eco-winkels
is soms zo service-gedesorienteerd en ongetraind dat ze je boos toespreken als je een keer
per ongeluk een potje breekt. Daar moet je vaak wachten omdat er niemand efficient oplet
of er ook klanten bij de brood & kaasbalie staan. En ze weten gemiddeld net zo weinig over
hun producten als de gemiddelde AH werknemer.

En dan heb ik het fenomeen Euro-inflatie nog niet meegerekend. Waar de enige 'eerlijke'
wisseltruc op de salarissen is toegepast. Een inflatie waar letterlijk niemand dus winst
op maakt omdat iedereen de prijzen opgeschroefd heeft door zo'n beetje simpelweg de
bordjes "gulden" met "Euro" te verwisselen en toen voor het gemak naar boven af te ronden.
Sommige salaris-schalen en bijstandsmoeders merken dat nou eenmaal iets directreuriger dan
anderen. Dus die moeten dan naast het verplicht solliciteren maar een bijbaantje als
cassiere nemen, vind u ook niet? Dan let er tenminste niemand op de door o.a.
echtscheidingen en TV-geweld getraumatiseerde kinderen want die zouden van al die aandacht
maar kansvolle criminelen worden.

Anyway, ik dacht dus "Ach Evel zal het wel begrijpen, dit ene keertje AH-en maakt 'the
cause' politiek gezien niet uit, en ik ben toch al failliet als mid-30er, als ik mijn
statistische kansen om met een redelijk pensioen te gaan over een jaartje of 60 zo eens
neutraal bekijk. Dus dan helpt het astronomische prijsverschil met de Bert3000 verderop me
nu ook niet meer. En die Moberg ligt er duidelijk uit, die wordt een dezer dagen
natuurlijk stilletjes weggepromoveerd tot ere-voorzitter van de WTO-wat wsch ook bepaald
geen droombaan is en dat krijg je nou eenmaal van die salarisschaalvergrotende
groothandelswaanzin."

Het was er inderdaad verdacht rustig om half tien, meestal staat er dan al een rij voor de
kassa in dit filiaal. Het vreedzaam samenwerkende multiculturele winkelpersoneel was bijna
nog beleefder en behulpzamer dan anders, en wenste me zo vroeg op vrijdagochtend al een
prettig weekend! Meestal doen ze dat pas halverwege de zaterdagmiddag, net voor de rush
tussen 4 en 5. Amsterdam West was dus gisterenmorgen in ieder geval politiek gezien al
helemaal wakker! :-)

Ik ben in mijn middelbare schooljaren, voor ik een luie professionele hippie werd, als
bijbaantje ook hardwerkende cassiere geweest. Het was toen nog een intellectueel tamelijk
uitdagende baan - je moest helemaal zelf bedragen intypen. Gemiddelde cassieres (V) kunnen
dat dus snel en efficient, met hun ogen dicht en hun handen achter hun rug gebonden, met
een gemiddeld miskleun-ratio waar veel geautomatiseerde IT systemen alleen maar
nachtmerries van hebben. Barcodes waren toen nog niet de norm, behalve natuurlijk daar
waar ze dat altijd geweest zijn, in de kroeg, ten behoeve van de omzet en koers van de
biermultinationals. En er stonden op spitstijden net zulke lange rijen voor de kassa als
nu voor de barcode scanners. Cassieres bij supermarktketens moeten tegenwoordig net als
vroeger nog steeds beleefd blijven tegen de klanten, en geen corruptievelijke
wisselgeld-trucs uithalen. En daar hebben ze maatschappelijk verantwoorde bazen (m/v)
voor, om daarop toe te zien, nietwaar?

Dus DankuEvel, hierbij een Josscarretje voor je gehele oevre. Hou vooral vol ondanks de
overtuigende morele overmacht van de linkse oppositie. Alfred Broer: ik ben het helemaal
met je eens, en wij ontmoeten elkaar dus ongetwijfeld op de volgende
AH-aandeelhoudersvergadering in de rij voor de inschrijfbalie. Waar is mijn door
buitenlandse kinderarbeid vervaardigde nep-bontjas? Ik ga mijn arme bloedjes van
grootouders NU verkopen om AH in te slaan. Want er zijn de laatste tijd, helaas, maar
weinig amusantere berichten dan het nieuws rond deze winkelketen.

En Een Prettig Weekend!

Groeten,
Joss

REF: