Eveline Lubbers on Wed, 11 Jun 2003 14:03:17 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Bij deze demoniseer ik de redacteuren van HP/De Tijd

Erg goeie reactie op een raar stuk in HP/De Tijd van afgelopen
week
(zie:http://www.xs4all.nl/%7Ejimed/Siebelt/siebelt.html)
gr
eveline
----------------------------------
Volkskrant 7 - 06 -2003
Landschap
Wilma de Rek

Bij deze demoniseer ik de redacteuren van HP/De Tijd. Als Femke Halsema
iets overkomt, is het hun schuld.

Bestaan er nog mensen in Nederland die niet gedemoniseerd zijn, vraag ik me
wel eens bezorgd af. En voelen die enkele stakkers die niet gedemoniseerd
zijn zich zo langzamerhand niet enorm gedemoniseerd omdat ze nog steeds
niet gedemoniseerd zijn?

Sinds Pim Fortuyn is er geen houden meer aan. Wie er het afgelopen jaar
allemaal niet werden gedemoniseerd! Xander van Wendy, Marcel van Dam, Gert
van Hermien, de moeder van Balkenende, Balkenende zelf alsmede Zalm,
Melkert en Kok. Ronald Giphart, Tineke Netelenbos, George Bush, Antony
Burgmans, Jeroen van der Veer, Ad Scheepbouwer, Saddam Hussein, Leo
Beenhakker, Katja Schuurman, Mohammed Cheppih, Dyab Abou Jahjah en de hele
rest van de AEL, Ayaan Hirsi Ali, Loekie van Maaren-Van Balen.

Allemaal gedemoniseerd.

Afgelopen weekend werden Roel Pieper en zijn vrouw in hun tuin in
Aerdenhout neergestoken. Afschuwelijk, walgelijk en belachelijk. Zieke
actie van mafkees. Maar hoe reageerde de familie? NRC Handelsblad: 'De
familie vermoedt een link met een optreden van Pieper onlangs in het
televisieprogramma Rondom Tien. Daarin verklaarde Pieper dat alle aandacht
die de media aan de hoge inkomens van topbestuurders in het bedrijfsleven
schenkt, ongenuanceerd is en dat deze groep gedemoniseerd wordt.'

Ik neem maar even aan dat het gebruik van de enkelvoudvorm na 'media' voor
rekening van NRC ('slijpsteen voor de geest') zelf is, maar dat van dat
demoniseren zal de krant niet verzonnen hebben. Antony Burgmans, topman van
Unilever, suggereerde dinsdag eveneens een verband tussen de 'demonisering'
van rijkelijk beloonde topmanagers en de aanslag op de familie Pieper: 'Er
wordt te veel op de man gespeeld'.

In Duitsland, in Groot-Brittanië, in de VS en jawel, ook in Nederland is
een brede maatschappelijke discussie gaande over de hebberige graaierigheid
van topmanagers. Kranten en tv doen daar uiteraard graag - en met een
zekere gretigheid - verslag van.

Is dat demonisering?

Ik herinner me aanslagen op rijke industriëlen van lang geleden, toen er
van gretige verhalen in de pers geen sprake was: Toos van der Valk, Freddy
Heineken, Gerrit Jan Heijn. Niemand die toen met die malle term op de
proppen kwam in een poging dergelijke acties te verklaren; het ging gewoon
om gekken of het ging gewoon om geld, en meestal om een combinatie daarvan.

De man die het op de familie Pieper voorzien had, ene Paul T., schijnt een
linksig type te zijn en veganist bovendien. Bij dat woord gaan sinds
Volkert in het hele land alarmbellen rinkelen, en jawel: op de
Fortuynistensite www.pimfortuyndiscussie.com wordt ook deze Paul T.
inmiddels flink gedemoniseerd. Veganisten, dat zijn allemaal griezels en
moordenaars. En linkse veganisten al helemaal. Het wachten is op een ferme
uitspraak van minister Remkes, de Willibrord Frequin van politiek Den Haag.

Over Volkert gesproken: eigenlijk is niet hij degene die Pim Fortuyn
vermoord heeft. De echte dader is GroenLinks. Dat schrijft althans HP/De
Tijd deze week in een wazig stuk dat vooral tot doel lijkt te hebben
GroenLinks eens flink te demoniseren. Dat begint al op de voorpagina, met
de kop Het sinistere netwerk rond GroenLinks boven een tekening van een
boom met slangenkoppen in plaats van wortels. Het vervolgt in een intro dat
eindigt met 'Kwam de kogel van GroenLinks?', een vondst waar de auteurs
zelf nogal trots op lijken te zijn, en leutert dan zeven suggestieve
pagina's door. De bron van het stuk is een stapel oud papier van een meneer
Peter Siebelt, die ik hier verder niet zal demoniseren maar wiens
complottheorieën verre van nieuw zijn: zes, zeven jaar geleden stonden ze
allemaal al afgedrukt in De Telegraaf, tot en met de ook door HP
afgebeelde, oude politiefoto van GroenLinks-kamerlid Wijnand Duyvendak -
over demonisering gesproken.

Het verhaal in HP/De Tijd hangt zo van houtjes en touwtjes aan elkaar dat
het grappig zou zijn als het niet zo triest was. In feite doet het blad
niets minder dan GroenLinks beschuldigen van de moord op Fortuyn. Op een
andere manier vallen zinnen als 'Er loopt een directe lijn van de
moordenaar van Fortuyn naar GroenLinks. Zoals de Amerikanen zeggen: Volkert
is slechts two handshakes away van de GroenLinks-top' niet te
interpreteren. En dat is geen demoniseren meer, dat is criminaliseren. Nu
is de lezerskring van HP/De Tijd niet groot, maar toch. Ik weet uit
betrouwbare, ontzettend linkse bron dat een publicatie in De Telegraaf in
januari, waarin eveneens allerlei verbanden tussen Volkert en GroenLinks
werden gesuggereerd, Femke Halsema een maand intensieve bewaking heeft
opgeleverd. Wat zullen de gevolgen van dit verhaal zijn, dat al enkele
dagen van tevoren via advertenties in onder meer deze krant werd
aangekondigd met de enthousiasmerende oneliner 'Wat heeft Volkert met
GroenLinks te maken?'

Bij deze demoniseer ik de redacteuren van HP/De Tijd, de moordenaars van
GroenLinks. Als Femke Halsema iets overkomt, is het hun schuld.

---------
N.B.
voor meer over Siebelt en de oud papier affaire
zie http://www.evel.nl/#oudpapier

NEW PHONE NUMBER
Nieuw telefoonnummer

Vanaf april is dit mijn werknummer:
starting April my mobile will be my office number:

++ 31 6 479 669 05

http://www.evel.nl