Koen Schoonekamp on Tue, 14 May 2002 14:22:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Stemmingsmakerij

Ik ben bang dat bepaalde elementen van de Lijst Pim Fortuyn
gesteund door een aantal "captains of industry" morgen bij de
verkiezingen een succesvolle gooi naar de macht zullen doen. Het
lijkt erop dat de mensen die oprecht Fortuyns ideeen steunden
binnen de LPF al aan de kant zijn gezet. Ik verwijs hierbij
naar de gesprekken die vorige week al in het "geheim"
met mensen als Joep van den Nieuwenhuyzen zijn gevoerd.
Bij Barend en van Dorp zei Ferry Hoogendijk vorige week
nog dat hij zijn veto tegen iemand als de bovenstaande
Joep van Nieuwenhuyzen had uitgesproken, toch werd er een dag
later uitgebreid met bovenstaande gesproken. Het lijkt er op
dat een spontane volksbeweging wordt gebruikt en gehijacked om
naast een paar mensen die al lang aazden op een politieke carriere
ook nog een aantal mensen die waarschijnlijk door dezelfde volkbeweging
worden verfoeid aan politieke invloed te helpen. Het gebruiken
van de onstane sfeer van haat en afkeer lijkt te worden bevestigd
nu een aantal mensen van de LPF maar stemming blijven maken,
want van verwarring lijkt de LPF nog het meest te profiteren.
Een sfeer die gisteren (2 dagen voor de verkiezingen) -
het lijkt niet helemaal toevallig - nog weer eens werd
aangewakkerd door Spong en co. door een strafrechtelijke
procedure te beginnen tegen een aantal politici en instanties.
Het gekke van deze sfeer is dat de mensen die worden bedreigd
niet terugslaan met rechtzaken. Spandoeken als "Melkert Moordenaar"
worden getollereerd, ipv dat de mensen die ermee lopen ofwel
door hun omgeving erop worden gewezen dat dit niet absoluut niet
kan ofwel meteen worden aangepakt.
De gevestigde orde heeft het over de rust bewaren; wat ik aan de ene
kant begrijp, aan de andere kant lijkt het erop dat juist doordat
er niet wordt gereageerd op de taal die sommige LPF-ers en aanhang
uitslaan er juist nog een instabieler klimaat wordt gekreeerd.
Ik ben bang dat het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking
begint te lijden onder een groep die alles kan zeggen en iedereen
mag bedreigen, aanklagen, zonder dat het voor deze groep maar
enige gevolgen heeft terwijl zijn het zwijgen van alle kritische
geluiden eisen. Het is mij onbegrijpelijk dat dit allemaal
kan in Nederland, en wat nog onbegrijpelijker is dat iedereen
het maar laat gebeuren, alsof behalve een "moord en brandroepende"
schreeuwende meute de rest van Nederland verdoofd is, en bang
in een hoekje gaat zitten.
Even voor de duidelijkheid ik ben niet uit op polarisatie, ik
konstateer slechts dat er blijkbaar (nog) geen antwoord is op
een reaktie waar sommige mensen proberen munt uit te slaan.
En dat een antwoord altijd te laat zal zijn, omdat naar verwachting
mensen die deze reaktie blijven aanwakkeren en een vertegenwoordigers
van deze reaktie (ik doel hierop elementen binnen de LPF) straks
deel uit zullen maken van het parlement of zelfs van de regering.

Koen Schoonekamp