Ronald van Raaij on Sat, 20 Apr 2002 14:56:02 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] NIOD & inquisitiedemocratie

<Knip>

> Lijkt mij een bijzonder interessant onderwerp voor de hierbij
> maar meteen in
> het leven te roepen Nettime-ideeënbus! (unofficial)
> Eerste ideetje: een JournaalWatchers website. Iedere dag na het journaal
> meteen een kwalitatieve doorlichting van het door zijn NOS-journaal
> gebrachte nieuws (4 miljoen kijkers). Een tijd geleden klaagde Haasbroek
> zelf dat er nog nooit een intelligent stuk over zijn Journaal is
> verschenen - misschien moet hij die dan maar eens krijgen. Vanzelfsprekend
> te vervolgen met NOVAWatchers.nl, VolkskrantWatchers.nl, etc.

Om maar even een voorzetje te geven, weliswaar niet over het Journaal, maar
over NOVA (uitzending op de dag dat het rapport verscheen), is het mensen
opgevallen, hoe de journalisten, de heer Uye absoluut weigerden het woord te
geven toen die wilde uitleggen hoe het mogelijk was, dat Stemerdink in zijn
rapportage iets minders ernstigs had gevonden dan het NIOD? Men was veel te
druk bezig om Stemerdink op te knopen, en  hem er van te beschuldigen dat
hij met opzet materiaal niet had gevonden, met alle 'sinistere'
bijbetekenissen van dien.
Daarbij kwam een logische verkaring van een wetenschapper natuurlijk ninet
van pas....
Overigens was het zeer aandoenlijk om te zien hoe de heren van het NIOD in
die uitzending met een absoluut verblufte blik in de ogen zaten te kijken
hoe hun rapport door de NOVA journalisten werd gebruikt om barbertjes te
laten hangen.

Ronald