Leo Lake on Wed, 5 Dec 2001 09:01:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Shared Space

Dag,

<<
Han Speckens en ik willen onderzoeken wat ermee kan.
Dat peer2peer spreekt me wel aan.

Lijkt me leuk als jullie dat doen. Groove is overigens niet iets grafisch,
het is meer een file share en (text-) vergader omgeving met extra's die je
zelf ook zou kunnen verzinnen.

Ik heb ook geen groter plan dan het inrichten van  een ruimte waar auteurs,
waaronder vooral ook amateurs zoals ik, hun teksten kunnen achterlaten en
voor praten over hun teksten enigszins beschikbaar zijn. Het is een zeer
bescheiden 'project' dat maar een zeer bescheiden aanslag wil doen op de
tijd van anderen. Community Building hoort niet bij de opzet.

Peer-to-Peer is op zich ook niet zo spectaculair, behalve dan dat het een
middel is om gewone pc's met een verbindingshandicap (zoals dynamische Ip's,
verbod van providers om geen server te installeren en zo meer) toch
rechtstreeks met elkaar te verbinden. "To connect on the edges of the
Internet" zei Clay Shirky ooit eens. Het oude Internet van weleer leeft dan
weer een beetje :)

<<
Wij werken al jaren met een interactieve 3 Dimensionale ruimte met een
aantal scholen,
het Gemeentemuseum Den Haag en het Groninger Museum.
Sinds dit jaar ook met de UVA. Zie hiervoor www.hollab.org zoals wellicht
bekend.

Ik heb jullie werk gezien en het is zeer de moeite waard, maar Groove is
echt ontzettend veel simpeler dan wat jullie doen. Niks geen 3D, nauwelijks
2D, en zeer veel 1D (tekst). :)

Succes overigens met die combinatie van P2P en rendering engines!

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl