Pieter on Thu, 11 Oct 2001 10:15:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] hoe lang reikt het journalistieke geheugen?

Bien, ik merk dat er weer gelachen mag worden over e.e.a. Dat zal over 20
jaar nog wel stof geven voor deze of gene sociologische dissertatie over
de quotiënt inlevingsvermogen in den onbekende Amerikaan/inl.verm.i.d.onb.
Afghaan.

Neen, dit is geen moralistische oproep tot het trekken van sombere smoelen
de ganse dag, het is slechts een constatering. Een ander aspect is dat die
stomme geslagenheid op en na 11 sept. misschien wel deels te maken had met
onze onbekendheid met dergelijke beelden. Terwijl de huidige beelden van
rondvliegende kruisraketten, voorwaar toch ook niet niks, ons of we dat nu
leuk vinden of niet natuurlijk met de paplepel zijn ingegoten. Oftewel:
het collectieve geheugen en bewustzijn ervaart dit als 'normaal' tot op
zekere hoogte.

Even heel iets anders maar toch wel inhakend op het voorgaande alsmede het
lopende gesprek over Al-Jazeera:

Mijn vriendinnetje meldde vanavond gezien te hebben hoe Bush, vanwege de
toenemende informatielekken her en der, maar liever zo min mogelijk mensen
over wat dan ook nog zou inlichten.

Voorts wordt zoals hier al gemeld inmiddels voorgesteld, in navolging van
Al-Jazeera, ook de westerse pers te censureren dan wel tot zelfcensuur te
bewegen, vanwege een of andere vage toestand met subliminal muppets.

Ondertussen krijgt die Al-Jazeera kwestie hier (in NL) steeds meer
aandacht. Gelukkig met de nodige kritische distantie zo constateer ik,
maar het feit blijft toch maar mooi staan: "wij" (het westen of liever een
zeer select deel daarvan, wel eufemistisch "volksvertegenwoordigers"
genoemd) weten wel wat goed voor jullie is, hetgeen we desnoods kunnen
staven met middelen variërend van bombardementen tot het sluiten van
jullie vrije perskanalen (of een frisse combinatie van beide).

Laat ik hierbij vaststellen dat ik blij verheugd ben om in de
Nederlandsche pers nog geregeld kritische geluiden te mogen opvangen.
Hoewel dit in feite niet zozeer reden tot blijdschap zou moeten zijn, maar
gewoon de kern van het journalistieke vak in mijn optiek. Maar zolang
Glastra van Loon op het NOS-journaal (of was het nu NOVA?) wordt
uitgenodigd vind ik het gezien de afglijdende schaal NL pers-Britse
pers-VS pers hier zo gek nog niet gesteld.

Wat niet wegneemt dat diezelfde pers grotendeels weg lijkt te rennen met
verhaaltjes over verborgen tv-boodschappen (die extremisten zijn uiteraard
veel te primitief om een mobi te hanteren maar zitten wel de hele dag net
als u en ik aan de buis gekluisterd), miltvirussen (volgens de laatste
berichten getraceerd naar een laboratorium in Iowa in de jaren '50),
beursspeculaties van terroristen (vlak voor 11 sept., inmiddels ontkracht
begrijp ik van de site van het NOS), gearresteerde of omgekomen
vliegtuigkapers die nog levende Saoedische emir-aanhangers of tasjesdieven
blijken te zijn, etc. enz.

Met als tragisch dieptepunt de laatste dagen weer die Lara Croft-achtige
computeranimaties van feilloos hun doel treffende Tomahawks (heeft
iedereen die gezien van die 4 raketten die keurig een kolonne van 4 tanks
uitschakelen?)

(Om nog maar te zwijgen van hoe je nu al de hele avond wordt doodgegooid
met geëmmer over die vrijgelaten Algerijn. Als Eveline of haar
advocatenvriendje gelijk heeft, was dat dus ook al weer een hoop stof om
niks.)

Ik snap niet hoe grote delen van de pers hier klakkeloos achteraan rennen,
zeker niet gezien de recente ervaringen in de Golfoorlog en in
Joegoslavië, waar de westerse pers verregaand aan banden werd gelegd
alsmede consequent voorgelogen over feilloze chirurgische ingrepen en
humanitaire bedoelingen, die achteraf gezien aantoonbaar grotendeels
bullshit waren.

Ondertussen worden onder het mom van deze oorlog verregaande voorstellen
gedaan met betrekking tot uw privacy, het economische bestel van uw land,
uw vrijheid van meningsuiting, uw burgerrechten etc.

Ik wil maar zeggen, heren en dames journalisten, Balie-medewerkers,
intellectuelen etc. voor zover hier vertegenwoordigd: speak up now or
forever hold your tongue, denk zelf, don't believe the hype, doe iets,
heel het raderwerk etc.

Om nog maar eens te besluiten met een URL voor wie nog niet genoeg
bookmarks had (met dank aan Han Speckens)

http://www.globalpolicy.org/wtc/wtcindex.htm

Het ging me in dit verband natuurlijk vooral om de afdeling "Civil
Liberties".

O ja en die broodje-aap afdeling van het NOS dus, uit de reeks "het is
niet alles indymedia wat de eyes opent":

http://www2.omroep.nl/nos/nieuws/buitenland/vs_ramp/broodje_aap/broodje_aa
p.html

Met vriendelijke groet,

Pieter