Stijn Wuyts on Mon, 8 Oct 2001 13:40:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] RE: nieuwe reklame-banner op cnn

Hallo,

> De deskundigen die bij France 2 (via TV5) aan tafel aanschoven praten
> trouwens met prettige distantie. Een verademing bij de
> oorlogszuchtige taal bij CNN uit Atlanta. Ik vond CNN toch prettiger
> om te zien toen ze getuige waren van de WTC ramp. Goede kwaliteit
> live-beelden, niet te veel gebabbel, vooral feitelijke berichtgeving.
> Nu eenmaal in de aanval, met die 'amerca strikes back' banner om het
> te verkopen aan de kijkers, is het toch minder boeiend.

Gisteren was het weer zover. De wereld moest zonodig weer eens stilstaan en
de nulmeridiaan liep weer even dwars door het <censuur> van Bush.

Ik zat gezellig naar het kookprogramma "1000 seconden" te kijken. De
chef-kok/chemicus/prof Herwig Van Hove had net de laatste hand gelegd aan
het driegangenmenuutje, toen alles plots moest wijken voor die webcambeelden
uit Afghanistan. Nuja, het was toch al bijna tijd voor het nieuws. Maar je
moet niet denken dat na een uur, of anderhalf desnoods, de programmatie
gewoon doorging, in tegendeel! Tot mijn afgrijzen was niet alleen VRT 1
overgeschakeld op een soort visuele bezigheidstherapie onder de noemer
"continue nieuwsberichtgeving", maar Canvas ook! Om het nog erger te maken:
beide zenders toonden hetzelfde beeld! Wat voor zin heeft dat in godsnaam?

Gisterenavond zou het nieuwe programma van Mark Uytterhoeven en Rob
Vanoudenhoven in première gaan. Niet dat ik daar nu zo'n grote verwachtingen
over had, maar ik wou het toch wel graag zien. Vooral omdat ik die
webcambeelden na vijf minuten echt wel spuugzat was ("The return of Space
Invaders"). De Vlaamse nieuwszenders (VRT en VTM dus) schipperen al weken
tussen de CNN-aanpak (zijnde gewoon continu live beeld geven en daar dan
maar wat overheen lullen) en de invalshoek waarbij er toch plaats is voor
een beetje genuanceerde berichtgeving. Gisteren kozen ze -bij gebrek aan
beter?- resoluut voor het eerste. CNN op zijn Belgisch dus (het wàren
dezelfde beelden, dus CNN verdient aan dat gelul nog een aardige duit ook).

Zoals Reinder het terecht opmerkte: dan hebben die tv-stations al weken de
tijd gehad om een goede verbinding op te zetten vanuit Afghanistan, en dan
krijgen we deze nietszeggende beelden te zien. Nu, voor mij hoeft het niet
hoor. Ik wil gerust de programmatie eventjes opzij schuiven om in een kort
overzicht te melden dat er gebombardeerd werd (wie wat waar wanneer) en wat
de reacties zijn. Maar mogen we daarna alsjeblieft verder gaan met het
normale leven, als er toch niks meer te melden is? Als je een kwartier naar
CNN (of VTM of VRT, want dat is -ondanks reporters ter plaatse- sinds vorige
week dus blijkbaar hetzelfde) gekeken hebt, zit je je echt af te vragen wat
je nu "bijgeleerd" hebt. Niks, helemaal niks. Per uur krijg je een
vermeldenswaardig nieuwsfeit, de rest is opvulling. Dat ze daar in Belgie
nog aan meedoen, vind ik nog het ergst van al. Als het niet beter kan, geef
mij dan maar gewoon de programma's van altijd. Voor de interessante
discussies is er op zo'n momenten toch blijkbaar geen tijd meer.

Stijn Wuyts.