Francisco van Jole on Wed, 3 Oct 2001 16:42:06 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] het hoe en wat van betalen voor content

----- Original Message -----
From: "Ronald van Raaij" <ronald.van.raay@inter.nl.net>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Wednesday, October 03, 2001 4:24 PM
Subject: RE: [Nettime-nl] het hoe en wat van betalen voor content

> Waarom niet gewoon een ander provider model? Providers kunnen toch voor
hun
> klanten 'grootverbuikers abonnementen' afsluiten? Dan hebben ze ook nog
eens
> een extra middel om zich van elkaar te onderscheiden. Dus: neem een
account
> via provider X, en heb toegang tot Salon, de NRC. Neem een account via een
> gratis provider (of een die goedkoper is), en heb die voordelen niet.

Dat is het model van America Online. Het lijkt misschien te werken, alhoewel
ook AOL thans moeilijke tijden doormaakt. Alleen praat je dan niet meer over
internet maar over verschillende netwerken. Bovendien vrees ik dat het in
Nederland niet werkt omdat de wil tot betalen hier uiterst gering is. Je
ziet dat bij software - men maakt zich drukker om de bestrijding van
piraterij dan de piraterij zelf - maar ook bij televisie (Canal+
bijvoorbeeld dat nooit echt aangeslagen is).
Ik heb er zelf wel eens over gedacht met - vrijwillige -
tientjeslidmaatschappen te gaan werken. Maar iedere schatting en berekening
leerde dat ook dat onvoldoende zou zijn.

> tegendeel waar. Waarom heeft iemand een abonnement op de NRC? Omdat de
> redacteuren van die krant de moeite nemen, uit de gigantische hoeveelheid
> informatie die te selecteren die voor NRC lezers aantrekkelijk en relevant
> is. (Dat geld dus voor alle geredigeerde informatiebronnen). Zonder

Ik wil er graag op wijzen dat media als NRC niet alleen bestaan bij de
gratie van redigerende redacteuren maar vooral bij journalisten die er door
weer en wind op uittrekken om de werkelijkheid te verslaan. Je zou het met
alle gemakzuchtige kritiek die hier voortdurend op 'de media' wordt geuit
misschien vergeten maar dergelijke journalisten laten zich met gevaar voor
eigen leven Afghanistan binnensmokkelen om jou en mij te vertellen wat er
gebeurt. En daar mag inderdaad wel voor betaald worden.

vr gr

FvJ