Ron Peperkamp on Fri, 28 Sep 2001 10:00:29 +0200 (CEST)

Re: De derde kolonne (was Re: [Nettime-nl] tegen escalatie)

Leo,

Maak je geen zorgen - je associatieve verwijzing naar de vijfde kolonne zal
weinigen zijn ontgaan. Mijn reactie was slechts bedoeld als een aansporing
aan alle potentiële demonstanten (pardon: manifestanten) om het artikel van
Enzensberger te lezen. Hierin legt Enzensberger namelijk haarfijn uit waarom
'modern' terrorisme ten eerste niet modern is, ten tweede uit een
pathologische, en niet uit een ideologische bron voortkomt, en ten derde
onlosmakelijk verbonden is met het 'historische feit' van de mondialisering.
Inzichten die wellicht van pas komen als je je stem wilt verheffen tegen
oprukkende kolonnes. Inzichten die je bijvoorbeeld kunnen leren dat
uitspraken 'tegen terrorisme, vreemdelingenhaat en militaire escalatie',
louter exercities in zelfverheerlijking zijn. En zoals ik al eerder zei, zet
dat geen zoden aan de dijk.

De behoefte aan polarisering heeft een reden. Wederom is het Enzensberger
die aangeeft dat deze behoefte in de eerste plaats psycholisch van aard is -
en waarschijnlijk inherent aan het mens-zijn. Dat is wat ik bedoelde met het
blootleggen van de aard van de eerste en tweede kolonne. Wellicht was mijn
impliciete verwijzing naar de inhoud van het artikel te cryptisch - waarvoor
excuses. Ik stel voor dat we de metafoor van kolonnes maar even laten
rusten...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl