Francisco van Jole on Fri, 14 Sep 2001 15:58:54 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] (Fwd) Fw: CNN sucks

----- Original Message -----
From: "Lucas Evers" <Lucas.Evers@balie.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Friday, September 14, 2001 12:33 PM
Subject: [Nettime-nl] (Fwd) Fw: CNN sucks

> From: "Marcio A. V. de Carvalho"
> <marcio.carv@UOL.COM.BR>
> Subject: Fourth Power
>
> Well, THOSE IMAGES WERE SHOT BACK IN 1991!!! Those are
> images of Palestinians celebrating the invasion of
> Kuwait! It's simply unacceptable that a super-power of
> cumminications as CNN uses images which do not
> correspond to the reality in talking about so serious
> an issue.

O ja, de invasie in Koeweit daar waren ze ook al blij om. Weet je zeker dat
het niet de vieringen waren naar aanleiding van de vermeende gifgasaanvallen
op Israel? Om die poging tot massamoord werd ook zo gejubeld.

Het kan zijn dat de beelden van vier jaar geleden werden uitgezonden omdat -
volgens even onduidelijke bronnen als de jouwe - de echte beelden die
gemaakt werden helemaal niet uitgezonden mochten worden:

"Palestinian sources said PA officials stopped several television crews from
broadcasting Palestinian celebrations of the suicide jet crashes in New York
and Washington. They said PA Information Minister Yasser Abbed Rabbo and his
aides telephoned foreign broadcast crews and said the PA would not be able
to guarantee their safety if the footage is broadcast."

http://www.worldtribune.com/worldtribune/breaking_2.html

Overigens ben ik niet erg gelukkig met die beelden, net zo min als met de
beelden van de hysterische extreem-rechtse Israeli's die in de camera roepen
'nu voelen jullie de terreur ook eens', gevolgd door extreem-rechtse
Palestijnen die precies dezelfde kreten uiten.
Ik heb niet het idee dat een oplossing voor de complexe conflicten daardoor
dichterbij komt.

Dat CNN niet altijd even betrouwbaar is, is trouwens al langer bekend. Denk
bijvoorbeeld aan de reportage over het zogenaamde gebruik van gifgas door
het Amerikaanse leger tegen deserteurs die, na particulier onderzoek van
militaire belangenorganisaties en veteranen, moedwillig verkeerd bleek.

Een praktische oplossing is twee tv's tegelijk kijken. Ik heb op het ene
toestel CNN aan - zonder geluid - voor de laatste ontwikkelingen en kijk
naar Nederlandse en andere Europese zenders voor de achtergrondinformatie en
opinies.

groet,

Francisco