Karin Spaink on Fri, 29 Jun 2001 19:19:51 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] anti Taliban-practice petitie

On 29-06-2001 at 14:04, R.J.Reekers kindly wrote:

> Ik heb het bericht wat geschoond, zodat jullie alles onder
> de lijn zo in een nieuw bericht kunnen plakken. Normaal
> gesproken doe ik dit nooit, doorsturen, maar dit onderwerp
> en op deze manier, daar wil ik wel wat voor doen (en jullie
> kritiek trotseren ;-)

Daar komt-ie dan. Speciaal voor deze Afghanistan mail heb ik
een standaardmail geschreven. Feel free to use it.

> Madhu, the government of Afghanistan, is waging a war upon
> women.

Hoewel ik begrijp dat het verleidelijk is zo'n brief rond te
sturen: het werkt niet. Om verschillende redenen:

Ten eerste zijn de adressen waarnaar je de petitie terug
moet sturen, gewoonlijk al buiten gebruik gesteld (wegens
overbelasting). Zo ook dit. Het adres werkt al langer dan
een jaar niet meer.

Ten tweede: het idee is dat elke 50e, of 100e, of (in dit
geval) 150e ondertekenaar de brief doorstuurt naar een
officiële ontvanger. Maar stel je voor dat jij de 49e,
de 99e of de 599e was. Als de mensen aan wie jij hem
doorstuurt de brief dan ondertekenen, zouden wij *allen*
volgens die regel de 50, 100e of 150e ondertekenaar op *ons*
exemplaar zijn en hem dus horen door te sturen. Je snapt nu
waar dit toe leidt: eindeloze hoeveelheden lijsten en
eindeloze hoeveelheden meervoudige ondertekenaars die
*niemand* meer gaat zitten uitvlooien en die derhalve
nutteloos zijn....

Ten derde: accepteer *nooit* een kettingbrief waarop geen
sluitingsdatum staat. Deze brief circuleert al jaren.
Degene die de petitie ooit opstelde, doet allang iets anders
en wenst waarschijnlijk niet meer doodgegooid te worden met
kopiën ervan.

De vuistregel is: onderteken uitsluitend kortlopende
petities en onderteken ze uitsluitend via daartoe
ingerichte webpages.

- K -

--

Hier gibt es keine harmlosen Worte