Francisco van Jole on 6 Apr 2001 17:01:06 -0000

Re: [Nettime-nl] Infodrome-congres "CONNECTIES" woe 4 april a.s.

At 18:11 06-04-2001 +0200, R.J.Reekers wrote:

>De veranderingen komen, enorme veranderingen. Alleen niet in jaren, maar
>gaandeweg in decennia. In generaties. Daar zijn onze grootouders bewijs van;
>daar zijn onze kinderen met wie we nu moeten vechten voor wat plaats achter de
>computer het andere bewijs van.

Die laatste zijn - begrijp ik - het bewijs dat de begrippen tijd en plaats
nog even hard zijn als honderd jaar geleden?

Overigens zeg ik niet dat er geen veranderingen zullen komen. Het zou ook
wel erg raar zijn om dat te beweren. Ik zeg dat de veranderingen die deze
visionairs voorstaan niet komen.

>Oordeel, maar niet over overmorgen.

Ow maar dat gaat heel goed. Een heleboel voorspellingen beslaan een
tijdsbestek van bijvoorbeeld vijf jaar (vooruit). Aangezien de visionairs
zo ongeveer in 1995 het licht begonnen te zien kun je er dus wel al het een
en ander over zeggen.

Kevin Kelly - nog zo'n visionair - schreef bijvoorbeeld in 1997: "According
to MCI, the total volume of voice traffic on global phone systems will be
superseded by the total volume of data traffic in three years."

We zijn nu ruim drie jaar later. Klopt het? Het antwoord is dat de vraag
waarschijnlijk niet eens te beantwoorden is. Mobiel bellen bijvoorbeeld, is
dat data of spraak? En bij ISDN? En ja, het volume is toegenomen maar de
meeste gebruikers hebben nog toegang via een spraaklijn.
Maar in 1997 had je op basis van deze voorspelling wellicht niet gedacht
dat het mobiel bellen - ik bedoel het kletsen -  zo'n vlucht zou nemen. Dan
zou je misschien wel gedacht hebben dat WAP het echt zou worden.

Kortom, Kelly citeert een voorspelling die achteraf gezien irrelevant is om
een stelling die waardeloos blijkt te onderbouwen.

Hij zei het zelf al: "In the Network Economy, don't solve problems, seek
opportunities."

Die zin is de kortste biografie van Nina Brink die ik ooit heb gelezen.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.