lake on 13 Dec 2000 21:32:36 -0000

Re: [Nettime-nl] Virtuele wereld

Dag,

Marja Oosterman schreef:

> Volgens mij zouden ze andersom moeten redeneren:
> Dan zou PCM nu al goedkoper uit zijn en in de toekomst wellicht nog
> meer.. Maar nee., de digitale krant is nog iets extra's, kost dus
> extra geld  i.p.v. dat er fundamenteel wordt nagedacht over een
> andere krant, de andere  rol die journalistiek, informatie en
> communicatie krijgen door de nieuwe media.

Ik had nog nooit van PCM gehoord, maar als ik het goed beluister
hebben ze een poging gedaan om de nieuwe media te gebruiken zoals de
oude gebruikt worden, en hebben ze geprobeerd om de eigenschappen van
de nieuwe media die het oude model niet welgevallig zijn 'weg te
wetten' (door bijv. draconische copyright wetten voor te stellen en
rechters lastig vallen met deep-linking problemen).  Het is een
reproductie van oude werkwijzen zonder innovatieve remediatie.

De oude manier: mensen leveren stukjes aan die worden afgenomen
(betaald) door een uitgeverij of krant en die stukjes moeten
'beschermd' worden. Bij papieren media is dit een heel logische gang
van zaken (en hebben organisaties van free-lance journalisten die hun
eigen stukjes willen beschermen mijn sympathie). Dat de manier oud
is, wil zeker niet zeggen dat het fout is. De oude media zullen
hopelijk nog lang onder ons zijn. Maar dat spreekt voor zich.

Maar.....

Maar deze domme kopieerdrift van de oude media, waarin de vertrouwde
werkwijzen simpelweg worden overgeplaatst, is wel ergelijk. Dat
onvermijdelijk volgend gestaar op copyrights en het bijbehorende
miserabele gemoraliseer hangt als een molensteen rond de nek van de
vooruitgang.

De nieuwe media verhouden zich slecht met de huidige gewoonte van
auteurs zichzelf te delegeren naar 'stukjes' en via deze het geld van
de afnemers te ontvangen.

In de nieuwe media gaat het, om maar iets te noemen, meer om de
(virtuele) aanwezigheid in de communicatie zelf. Dat kan natuurlijk
door het opzetten van mailing-lists,  maar kan ook door allerlei
vormen van 'self promotion' via het web. Dan worden de 'stukjes' een
persona, en die persona te gelde maken, vooral IRL, of die in te
zetten voor een ideaal als objectieve nieuwsgaring (of wat voor
ideaal dan ook), dat is een uitdaging die passend is op het Internet.

Het kan natuurlijk ook door de inrichting van 'nieuws-op-maat'
diensten, maar dat is nog steeds niet iets om wakker van te worden.

Menig journalist doet overigens wel een lofwaardige poging een online
persona te creeeren, maar innovatief kun je de 'online artikelen' van
de meesten niet noemen. De tijd ontbreekt ook vaak. Maar het is in
elk geval iets.

Het kan vanzelfsprekend ook nog op veel andere manieren, als de
fantasie maar gebruikt wordt en we de 'stukjes mentaliteit' verlaten
wanneer we overstappen op het Internet.

L.
E. lake@home.nl
Q. 176549