Marja Oosterman on 13 Dec 2000 11:26:06 -0000

Re: [Nettime-nl] Virtuele wereld

Hi,

At 09:38 12-12-2000 +0100, you wrote:

> [...]
>een ruimer probleem (zoals de relatie tussen arbeid en honorering,
>maar andere perspectieven zijn ook mogelijk). En als men wel het
>probleem ruimer bekijkt dan is tevaak via moraliserende en bezwerende
>formules. Voorbeeld: Men mag niet stelen, dus hoeven we niet te
>kijken naar veranderingen in onze manier van werken.
>
>Er zit een rem op het denken over de nieuwe media bij de bespelers
>van de oude media. Er wordt wel degelijk goed nagedacht over
>copyrights en zo meer, het is ook beslist geen eenvoudige zaak, maar
>om die te bestuderen kun je beter de kranten mijden.

PCM heeft miljoenen uitgegeven voor het van de grond komen van iets dat ook
al PCM heet, maar toch weer anders is, PCM Interactive Media (PIM).
Eigenlijk op zich al symbolisch.. de nieuwe media worden toch weer gezien
als iets anders dan de kranten.
toen het geld was uitgegeven aan van alles en nog wat.. kwamen ze recent
erachter dat er eigenlijk geen geld meer was voor nieuwe ' content'.
En nu moet er ook nog bezuinigd worden..

Volgens mij zouden ze andersom moeten redeneren:
Dan zou PCM nu al goedkoper uit zijn en in de toekomst wellicht nog meer..
Maar nee., de digitale krant is nog iets extra's, kost dus extra geld
i.p.v. dat er fundamenteel wordt nagedacht over een andere krant, de andere
rol die journalistiek, informatie en communicatie krijgen door de nieuwe media.
Internet en gedrukte krant zouden m.i. samenwerkende gehelen moeten zijn,
die elkaar versterken, maar dan moet je technisch, financieel en
organisatorisch gezien beginnen te redeneren daar waar de
investeringslasten het laagst zijn en dat is dus de papierloze kant. Als je
vanuit de papieren krant blijft redeneren, zijn de digimedia alleen maar
duur en maken die de lasten van de papieren krant alleen maar hoger.
En krijg je van die rare ideeen als een plastic krant die je s'ochtends
voor je van huis gaat eerst in een gleuf moet stoppen of zo om hem op te
laden..

>Je vraagt ook niet aan Utrecht supporters of Ajax goed gevoetbald
>heeft.

Je kunt niet eens een film van Ajax vertonen zonder dat Utrecht supporters
(of mensen die zich daar voor uitgeven?) tot in Hoogeveen
bioscoopexploitanten het leven zuur maken.
Maar het bruggetje maken naar het discussiesubject, is me teveel moeite ;-)

Groetjes,

Marja

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland bundelt, schakelt en
koppelt...
omdat er meer is dAN E-commerce...

kopij per Email:  redactie@dan.nl

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)