George Brugmans on 4 Oct 2000 20:52:35 -0000

Re: [Nettime-nl] inspirerend anti-globaliserings gedachtegoed

----- Original Message -----
From: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: woensdag 4 oktober 2000 21:45
Subject: Re: [Nettime-nl] inspirerend anti-globaliserings gedachtegoed

> Precies, dat is dan ook net de bedoeling. Bedrijven waar veel werknemers
> aandelen hebben, worden dan ook gekenmerkt door een praktische afwezigheid
> van arbeidsonrust. Shell en Microsoft bijvoorbeeld.
>
> Of dat trouwens iets is om vrolijk van te worden, weet ik niet.

Bedenk dat er in landen als Nederland en Duitsland meer mensen aandelen
hebben dat dat er leden van de vakbond zijn. Met andere woorden, de
meerderheid heeft sowieso voor een andere verhouding met het bedrijfsleven
gekozen. Van 'citizen' naar consument, in beide gevallen wil je je stem
kunnen laten horen. En in beide gevallen stelt dat uiteindelijk weinig voor.
Maar wat de calculerende burger, een tussenvorm, heeft uitgerekend is dat
hij van aandelen in ieder geval praktisch beter wordt. Althans, dat hoopt
hij.

Grote groet

George Brugmans