Ion Bogdan Lefter on Wed, 1 Feb 2017 08:37:26 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Scrisoare deschisa despre "Cumintenia pamintului"

Scrisoare deschisăDomnului Ministru al CulturiiIonuţ Vulpescu Cumpăraţi-l pe Brâncuşi pentru noi toţi! Domnule Ministru, Vă scriu – desigur – şi în calitateamea de intelectual activ în cultura română, dar mai ales în cea de donator încadrul campaniei de strîngere de fonduri pentru achiziţionarea de către statulromân, prin Ministerul Culturii, a faimoasei sculpturi Cuminţenia pămîntului a lui Constantin Brâncuşi, prin alocare bugetarăcompletată prin subscripţie publică. Împreună cu soţia mea, scriitoare, am donatcîte 2 euro prin mesaje telefonice (SMS), alăturîndu-ne astfel unui numărimpresionant de mare de cetăţeni care consideră că e o datorie majoră astatului să achiziţioneze opere de artă valoroase, sporind continuu patrimoniulnostru cultural public, şi că susţinerea noastră cetăţenească are o valoaresimbolică importantă.Am urmărit cu mare regrettransformarea subiectului într-unul de polemică politică şi electorală. Şi amconstatat cu şi mai mare regret că ne apropiem de perspectiva ruşinoasă astopării acţiunii de achiziţie a Cuminţenieipămîntului şi a returnării donaţiilor către donatori, fără consultareaacestora.Iată!: nu dorim să ne primimbanii înapoi!; în schimb, vă cerem să-l cumpăraţi pe Brâncuşi pentru noi toţi! Renunţareaar presupune abdicarea statului de la una dintre misiunile sale fundamentale, căcipatrimoniul cultural e definitoriu pentru o naţiune. Mai mult decît atît, statule obligat să-şi reia rolul cvasi-abandonat de achizitor de opere de artă înpatrimoniul public la scară extinsă, nu doar în cazul unei singure capodopere.Vă cer şi vă rog, Domnule Ministru, să vă asumaţi responsabilitatea pe carefuncţia v-o impune! Ion Bogdan Lefterscriitor, profesor laUniversitatea din Bucureşti Bucureşti, 31 ianuarie 2017