nadia R. on Thu, 6 Nov 2008 22:51:44 +0100 (CET)

[Nettime-ro] proteste pe alte forumuri culturale in problema ICR

reproduc textual:

        Scrisoare deschisa catre artisti si catre intelectuali: Cine (mai) ia apararea ICRului?

    Posted by:      "Bogdan Ghiu"
      bghiu@yahoo.com

          bghiu

      Thu Nov 6, 2008 1:50 am        (PST)

Scrisoare deschisa catre artisi si catre intelectuali

Cine (mai) ia apararea ICR-ului? Unde ne sint expertii?

Eu am protestat pe

principii fata de masura de reducere a bugetului ICR, de provocare, altfel

spus, a unei cenzuri economice printr-o cenzura politica mascata, indirecta.

Protestez din principiu, epidermic, la orice manifestare cenzoriala.

Dar nu-i vad si pe

alti intelectuali si artistii romani sa o faca. De ce? Unde sint artistii romani

pe care i-a promovat ICR-ul? Si unde sint, mai ales, expertii care, sper, vor

fi fundamentat, cu expertiza lor, interna si internationala, deciziile ICR

privitoare la selectia de lucrari si de autori, la exportul de arta contemporana

romaneasca?

O vaga si sumbra banuiala

ma incolteste: ICR – captiv al unor „gasti” si coterii mai mult sau mai putin

artistice de interese marunte, meschine, pur egoiste, care vor fi reusit sa

compromita, profitind marunt de ele, generoasele si modernele principii de

organizare institutionala ale ICR.

Atit de scirbos romaneasca

sa fie intreaga afacere? Si atit de penibil, eu, cu idealismul meu principial?

De ce nu vorbeste

nimeni, pe fata? Inconstient si implicit, nu se stie daca si de cine sfatuit,

gestul prim-ministrului Tariceanu ar trebui, poate, sa functioneze ca un

avertisment pentru de-balcanizarea vietii artistice romanesti. Dar pentru a

functiona cum trebuie, acest avertisament corectiv, pripit si abuziv tradus

printr-o decizie financiara muta, ar trebui, tocmai, discursivizat, explicitat

public.

Vorbiti, domnilor!

Vreau sa aud protestele membrilor board-urilor care decid exportul de arta romaneasca

prin ICR. Exista aceste board-uri? Daca exista, de ce nu se exprima public, parasind,

las, conducerea ICR la nevoie?

Unde ne snt expertii?

Eu sint doar un amator de libertate, in mare: de mare libertate, de libertate cit

mai mare si mai maret, mai inventiv, creator (nu doar creativ) folosita. Caci

tocmai libertatea este cea care cheama arta, pentru ca aceasta sa-i dea forma,

forme nemaivazute, nu doar pentru a fi oala cea noua a unor ciorbe vechi, reincalzite.

Libertatea nu-i un container, o debara si nici macar o locuinta. Este un spatiu

intotdeauna nou, care trebuie permanent reinventat, re-creat, reimaginat – cu

arta si de catre arta, cu arta ca imbold si ca model etic. Libertatea, in arta,

nu-i pentru rutina, si este, moral, un act criminal sa o irosesti doar pentru a

te recicla.

Vorbiti,

domnilor... Aparati libertatea!

            Reply to sender

            Reply to group

            Messages in this topic
           (4)
                       1b.

        Re: Scrisoare deschisa catre artisi si catre intelectuali:

    Posted by:      "Elisabeta Stanciulescu"
      estanciulescu@gmail.com

      Thu Nov 6, 2008 4:51 am        (PST)

            Domnule Bogdan Ghiu,

Sustin, din principiu, protestul dumneavoastra. Si astept si eu cu interes

nu doar vocile, ci si actiunile eficace ale celor care au beneficiat, ori ar

putea beneficia, de finantari ale ICR. Vorbiti, domnilor, spuneti lucrurilor

pe nume, deschis, public! Dar nu va opriti aici, actionati organizat! Vorbim

atat de mult si frumos in tarisoara noastra iubita, incat uitam sa mai si

ducem la capat actiuni eficiente!

Va inteleg si va impartasesc si frustrarea. Am strigat in pustie "Vorbiti

(si actionati), domnilor!" ani in sir, in mediul (academic) in care am

lucrat pana nu demult . Pana la urma am obosit si am abandonat. Totul. Prin

demisie. Un act ce n-a avut ecou decat in randurile rare ale studentilor

foarte buni si ale colegilor foarte tineri - care s-au limitat ei insisi la

a comenta intre ei si a-mi scrie mesaje private (impresionante, e drept, si

le sunt recunoscatoare ca nu m-au lasat cu totul singura). Ma tem ca in

ochii celorlalti am trecut drept cel putin "exotica": ce om "normal" renunta

de voie la un post de profesor universitar, conducator de doctorat, titular

intr-o universitate prestigioasa, pentru... principii si valori? Principiile

si valorile sunt frumoase - mi s-a spus - dar nu tin de foame si nici nu-ti

platesc intretinerea si impozitele (eventual, adaug eu, casa, masina,

vacantele... ); un mod intelectual de a gandi / actiona  despre care am

scris, ca sociolog, cu mai multi ani in urma... acum nu mai am nici macar

motivatia sa scriu, sa critic...

Va doresc sa aveti rezistenta necesara si ecoul asteptat!

Elisabeta Stanciulescu