ILARIA RALUCA DEMETRESCU on Sat, 4 Nov 2006 01:25:26 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Un doctorat doi doctorate!

Parerea mea in legatura cu discutiile astea legate de doctorate: intr-adevar asa se intampla cu corectura si asta e
gresit. Cel mult ti se spune ca ai pus frumos un galben langa un roz sau ai folosit corect perspectiva, ceea ce restrictiv si ancronic.Cat despre doctorate as avea o mica precizare. Exista o
rigoare academica care trebuie respectata.O universitate nu poate
avea profesori fara doctorat, nicaieri in lume. Daca era academie ar
fi fost ok, se putea si fara doctorat. Nu sistemul doctoratelor e
gresit ci sistemul din invatamantul artistic bucurestean(nu stiu cum e la Cluj sau Iasi). In Franta
artistii care lucreaza la un un doctorat in arte vizuale trebuie sa faca un
proiect propriu pe care sa-l sustina prin lucrari artistice
personale si teorie. Nu mi se pare gresit sistemul; practic iti faci
treaba ta artistica, umbli prin biblioteci, faci cercetare deci si
scrii despre asta. Se conferentiaza, se discuta, se fac seminarii,
se practica un soi de emulatie. Nimic nu e rigid sau mort, nu e
vorba despre un academism clasicizant ci unul actual si dinamic.
Sunt invitati artisti din toate domeniile pe post de visiting
professor sau conferentiari. Cu ocazia asta am asistat la discutii
libere cu artisti interesanti(din care multi au si doctorate):
Boltansky(care are doctorat la Sorbona in Arte Vizuale), Vincent
Corpet(doctorat la aceeasi institutie),Annette Messager care a luat
si premiul la Bienala de la Venetia 2005,Sophie Calle etc.Comisiile
care judeca tezele sunt formate tot din artisti. Nimeni de la ministere(nici macar pentru bursele guvernamentale).Ceea ce nu se
intampla in Romania este ca la noi nu prea exista artisti dublati de
intelectuali.La noi ori esti boem,ori hype si trendy ori gica contra.In plus si conducatori de doctorate sunt extrem de putini.Mai bine
ramai fara decat sa-l dai cu ZDumitrescu de trista prezenta in viata
noastra artistica.