Gabriel Baldovin on Fri, 23 Dec 2005 22:38:25 +0100 (CET)

[Nettime-ro] BeepFashion sau Big Frection? despre destinul zidurilor noastre

 Am vazut imaginile de la Galeria Noua. Ele sunt menite sa trezeasca un sentiment de dispret fata de locul in care a ajuns Romania fata de cel in care cei care au iesit pe strazi in '89 sperau sa ajunga. Insa erau destui care vedeau viitorul exact ca acum. Pana la urma stomacul gol a fost cel decisiv pentru evenimentele de atunci. Fireste ca sentimentul de nesiguranta si amenintare care plutea in aer pe timpul dictaturii trebuie luat in calcul.
 Dar dintre cei care au iesit in strada in 1989 cred ca foarte multi o duc mai bine decat pe vremuri. Nostalgicii au tacut molcom in decembrie acum 16 ani fapt ce le defineste insasi viata care frizeaza lasitatea.
 Trebuie totusi facuta distinctia intre advertisingului romanesc, cel dominat de diletantism si cel international profesionist si cu o lunga experienta in spate dar totusi nu mai putin inuman. Refuzul exclusiv al primului nu inseamna mare lucru, deoarece pana la urma o sa-i prindem pe straini din urma si in acest domeniu si fara atitudinea beepfa shion. Daca se refuza in bloc cel international atunci este inutila legarea lui de spatiul autohton. Absurditatea marcilor Johnnie Walker, Universall, sau Men's Health exista inainte de ale pune intr-un presupus spatiu sfant al freneziei iluzorie al revoltei din 1989. Atitudinea beepfashion refuza insusi acest tip de ceremonialism etatist al eroismului. E stupid sa faca apel la el in mod troianic.
 Conceptul de erou este unul eminamente clasic. El nu se poate desparti de fenomenul mitizarii. Un soldat este spanzurat daca este prins ca trece de partea inamicului sau daca dezerteaza si ridicat la rang de zeu daca este ucis de acest inamic. Procedura acesta de categorizare este vecina cu manipularea si se adreseza majoritatii pentru a-i motiva pentru lupta si a descuraja refuzul luptei. Asa ca eroul are existenta si se explica doar in aceste limite. Insa a folosi imaginea eroului decembrist (si el tot o imagine) pentru promovarea anticapitalismului este inutil. Pentru ca acesta nu are nevoie de concepte dedu se dintr-un sistem in care ordinea este numitorul comun al functionarii. Refuzul sistemului se impune de la sine tocmai prin incalcarea valorilor pe care el pretinde ca le apara si promoveaza si in spatele carora supravietuiste.
 Poate ca ceea ce este de aratat este tocmai aceasta asociere a acelor momente cu cinismul capitalismului periferic ajuns in Romania. Mai precis, asocierea in cauza arata care este cu adevarat motorul acelei exuberante revolutionare. Exaltarea acelor momente nu este decat o Revolutie Franceza in varianta romaneasca; nu are nimic din aerul olimpian ca sa ma faca sa ma gandesc la cum Coca Cola imi murdareste romanismul. Evenimentele din 1989 nu imi arata decat cat de inapoiat este acest popor care cotcodaceste wagnerian pentru ca a facut un miting impotriva conducatorului si care, din erori si confuzii a inceput sa se ciuruiasca pe sine orbecaind. Nu e nici un eroism aici. Nici macar cel de tip Ryan care oricum e o iluzie. Asa ca mi se pare prea subtire treaba daca se doreste un neo patriotism combinat nefericit cu elemente anarhiste si nihiliste.
 Plus de asta sloganul sub "salvati zidurile noastre" exista portita ca sub pretextul "salvarii" sa se ajunga la "curatirea" lor. E clar ca arta urbana este o alternativa dialectica la advertising.Mi-aduc aminte ca zidurile goale si seci ale epocii de aur dadeau impresia de inchisoare. Nu cred ca ele pot fi cumva "salvate". Zidurile orasului tip metropola vor fi imbrezate fie cu reclame fie cu grafitti. Asta este vocea strazii sau care i se adreseaza ei. Nu vad viitor (indepartat) nici pentru reclame nici pentru grafitti, dar momentan nu vad vreo cale de salvare a zidurilor. Exista un risc foarte mare ca aceasta salvare sa degenereze in cenzura. Cred ca trebuie sa fim atenti la sub cate procente din protestul nostru se ascunde nostalgia fata de dictatura sau rasturnarea ei.
 Nu ma deranjeaza faptul ca pustii de azi nu stiu ce s-a intamplat sau ca noi am uitat vreun oarecare scop pentru care (unii dintre noi) am iesit in 1989 in strada sa u ne-am pus o banderola alba pe care scria "Golan" la un moment dat. Trebuie ei sa urmeze aceste idealuri? Si noi trebuie sa le pastram tot pe aceleasi? Nu cred ca actualul capitalism este solutia, dar nici intoarcerea la post(pre) decembrismul apropiat asa cum se sugereaza.
 Se potriveste pentru situatia asta stencilul meu cu "Unitatea s-a mutat pe lumea de vis a vis"

 {http://www.members.lycos.co.uk/gabald/stencils.htm - http://www.members.lycos.co.uk/gabald/stencils.htm}
   gabriel baldovin