vladimir bulat on Mon, 17 Oct 2005 12:40:37 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] Santiago Sierra simte vibratii negative la Casa Poporului

Foarte bun interviul cu S.S din 'Cotidianul'! Si pentru ca in scurt timp
link-ul nu va mai trimite la acest text, il reproduc integral aici.

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=2429&art=4735

de Alexandra Olivotto
"Artistul este faimos pentru ca plateste oameni pentru a-i executa piesele,
fie ca e vorba de muncitori, imigranti din lumea a treia sau prostituate.
Venit in Romania pentru un performance la Casa Poporului, Santiago Sierra a
ramas socat de cladirea lui Ceausescu.
Sinteti adesea criticat pentru antiumanismul artei dumneavoastra, pentru
faptul ca va umiliti participantii din performance-uri. Cum raspundeti la
aceasta critica?

Raspund ca au dreptate. Demnitatea oamenilor e de vinzare, ei sint cel mai
ieftin produs. Desigur, daca imi propun sa creez sau sa recreez
circumstantele in care se lucreaza, situatia care rezulta va fi
chinuitoare. Asa ca nu ma mira ca ma aleg cu astfel de comentarii, pe care
nici nu le consider critice. Sint doar o descriere a ceea ce fac.

Ce artisti sau curente considerati ca v-au influentat?

Cred ca, odata ce m-am familiarizat cu limbajul artistic, principala mea
influenta nu provine din lumea artei. De exemplu, principala mea sursa de
informatii si de inspiratie sint stirile de la televizor, in plus, citesc
multa presa. De acolo preiau imagini.

Multi artisti se feresc de media, considerind ca e vorba de manipulare
crasa. Care este pozitia dumneavoastra?

Noi, artistii, furnizam covoare pentru politicieni, oameni din high-life
sau din clasa de sus, dar stirile sint adevaratii pictori de curte ai
zilelor noastre. Reprezinta punctul de vedere al puterii. Cred si ca media
creeaza realitatea. Imi aduc aminte de un artefact pe care l-am vazut in
Istanbul. Un artist de acolo decupa stirile din ziare europene, care
explicau cit de rai sint islamicii, si confectiona bombe din ele. Mi se
pare un exemplu foarte graitor, care ilustreaza perfect cum vad eu media.

A lucrat cu un cersetor din Liverpool

Cit din arta dumneavoastra este imitatie si cit subversiune?

Nu am posibilitatea de a crea ceva subversiv. Cred ca arta inseamna a
produce un obiect de lux pentru un tip foarte precis de societate. Or,
lucrind in colaborare cu aceasta societate, nu poti fi subversiv. Nici n-am
incercat asta. In lumea artei, poti folosi orice vrei, un peisaj sau o
floare. In ceea ce ma priveste, folosesc modul in care se produc banii sau
valoarea ca o tematica in sine.

Ceea ce face ca arta mea sa fie diferita este ca, in privinta oricarei
piese pe care o produc, revelez circumstantele in care o fac. Am chiar una
foarte explicativa in acest sens, cu un vagabond din Liverpool. Cautam pe
cineva care sa aiba un aspect cit mai urit. Am gasit un cersetor, pe care
l-am platit ca sa spuna: ?Am fost platit cu cinci lire pentru a spune
aceasta propozitie. Profitul care va rezulta din aceasta propozitie poate
fi de 72.000 de dolari?.

Multe dintre performance-urile dumneavoastra au fost critice apropo de
lumea artei din spatiul europeano-american. Ce parere aveti despre ea?

Apropo de criticii mei morali, totul se reduce la o intrebare simpla: ?Cit
costa??. Cind pui aceasta intrebare, banii intra in discutie, iar oamenii
din lumea artei nu vor sa auda de asa ceva. Evident, tot in lumea artei
exista oameni tatuati, masturbare, chiar si imagini facute cu singe uman.
Pentru toate acestea s-a platit, dar nimeni nu o spune. Asa ca lumea artei
ramine un minunat sediu al libertatii. Astfel, singura mea propunere este
sa spun deschis cit costa. Asta li se pare dezgustator si asta critica.
Lumea artei refuza sa faca parte din cea reala, prefera sa fie un turn de
fildes, inconjurat de genialitate si departe de bani.

Expozitie despre Franco, dupa modelul Ceausescu

Cum ati ajuns in Romania? Cum ati ales-o ca locatie?

De citiva ani, primesc oferte de spatii pe care sa le folosesc. Nu am decis
sa fac ceva specific aici, ci, avind in vedere oferta, am hotarit ca acest
loc (Casa Poporului) este propice pentru munca mea. Am multe afinitati cu
acest oras, imi aminteste de Madrid. E aceeasi atmosfera deprimanta. Imi
aduc aminte de cind eram mic ca in Paris femeile de serviciu erau numite
?espanias? si aceasta imagine depresiva a propriei tale tari o intilnesc si
aici. Cind eram mic, regretam ca nu sint american, ca m-am nascut intr-o
tara a lumii a treia.

Ideea pe care am vazut-o materializata aici, galeria cu portrete ale lui
Ceausescu, o vreau aplicata si la Malaga Museum. Deja am discutat cu ei in
scopul de a copia exact acest concept. O astfel de expozitie, cu portretele
lui Franco, n-a avut loc niciodata la Madrid, asa ca as vrea sa ma implic
in realizarea ei. Vreau sa mai colaborez cu MNAC si in viitor.

Ce parere aveti despre Casa Poporului?

Avind o educatie de stinga, e foarte interesant sa vin aici si sa vad ce a
fost si ce a facut stinga aici. De exemplu, dementa asta de cladire e ceva
cu care trebuie sa ma confrunt. Ma atragea si ideea de a lucra cu conceptul
de ?casa a poporului?, plus semnificatiile acestei cladiri. Care ma face sa
ma simt trist, fara sa stiu de ce. Simt acolo vibratii negative. Nu e de
mirare ca oamenii de la intrare vorbesc de fantome, multi soldati au murit
construind acest ?cel mai mare? monument birocratic. Tocmai din cauza
acestei situatii pot sa folosesc Casa Poporului pentru munca mea. ?

Portret al artistului versatil si sfidator

Santiago Sierra s-a nascut in Madrid, in 1966, dar din 1995 traieste in
Mexic. Creatiile lui sfideaza limitele expozitiilor din galerii
conventionale, pentru ca incearca sa scoata arta din izolare si sa o aduca
mai aproape de politic, economic si social. A inceput cu sculptura si
instalatii, apoi s-a apucat sa introduca oameni in lucrarile lui. Ceea ce a
generat controversa, dar si succes, Sierra reprezentind Spania la ultima
Bienala de la Venetia.

460 de cersetoare la Casa Poporului

Mihnea Mircan, curatorul performance-ului ?Under destruction # 2? care a
avut loc ieri-noapte, explica ideea din spatele coridorului de 230 de metri
de la MNAC: ?Este actualizarea extrema a cliseului mediatic ca Romania este
o tara de cersetori?. In coridorul prin care intra vizitatorii se aflau 460
de femei care spuneau ?Da-mi un ban, da-mi un ban?, de fiecare data cind
cineva trecea prin fata lor. Prin acest performance, artistul face o
conexiune intre doua reprezentari ale romanilor, la fel de cinice: aceea
continuta in numele ?Casa Poporului? si cea rezultata din inegalitati
economice si reprezentari pe plan international. Experienta vizitatorilor a
fost una limita, de cosmar."